Konferencja Kulturalna EduAkcja Warszawy

2017-06-14 12:41
fot. UM Warszawa
W ramach Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej co roku odbywa się Konferencja Kulturalna eduAkcja Warszawy. Tegoroczna będzie miała miejsce w poniedziałek, 19 czerwca br. w Muzeum Warszawy i będzie programowała działania Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej na 2018 rok.
REKLAMA
 

Konferencja jest spotkaniem środowiskowym, w jednym miejscu spotkają się urzędnicy, nauczyciele, animatorzy i edukatorzy z domów kultury, bibliotek, stowarzyszeń, fundacji, teatrów, muzeów, placówek oświatowych, szkół, wyższych uczelni, przedsiębiorstw i grup nieformalnych. – Chcemy kontynuować dyskusję o tym jak skutecznie realizować Warszawski Program Edukacji Kulturalnej tak, aby stał się realnym wsparciem i narzędziem w podnoszeniu jakości edukacji kulturalnej w Warszawie – mówi Anna Michalak-Pawłowska, Pełnomocnik Prezydent m.st. Warszawy ds. edukacji kulturalnej i dodaje W tym roku porozmawiamy o wyzwaniach dla edukacji kulturalnej 2018 r.

Spotkanie ma na celu identyfikację obszarów nieobecnych lub zagrożonych w nowych programach szkolnych i poza szkołą oraz poszukiwanie partnerów i sposobów realizacji jakie można te obszary ocalić od zapomnienia. Organizatorom zależy na rozmowie, dlatego sięgają po zachęcającą do dialogu formułę konferencji „stolikowych”. Spotkanie się w jednym miejscu i w zróżnicowanym gronie eksperckim pozwoli skupić się na aktualnych tematach dotyczących życia społeczno-kulturalnego w Warszawie.

Każdego roku po konferencji pojawia się raport, który jest swoistym zapisem środowiskowej dyskusji - Raport 2016.

Zapraszamy do rejestracji.

Program konferencji:
Stolik 1. Warszawa „Niepodległa” - warszawskie projekty w 100-lecie odzyskania niepodległości.
Stolik 2. Treści utracone - edukacja kulturalna po reformie oświaty.
Stolik 3. Wartości utracone - wyzwania dla edukacji kulturalnej.
Stolik 4. Obcy w kulturze - imigranci i uchodźcy w mieście - integracja poprzez kulturę.
Stolik 5. PL correctness, poprawność polityczna - wolność i cenzura.

OPIS STOLIKÓW:

Warszawa „Niepodległa”- warszawskie projekty w 100-lecie niepodległości.

W listopadzie 2016 roku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło wieloletni program "Niepodległa" rozpisany na lata 2017 - 2021 z kulminacją w 2018 roku: w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Program kładzie nacisk na utrzymane w duchu patriotycznym obchody ważnych dat historycznych, wzmacnianie dumy narodowej oraz budowanie wizerunku Polski za granicą. Przy bardzo szerokim wachlarzu działań i inicjatyw widzimy kilka pól, na których Warszawa mogłaby wzbogacić i urozmaicić obchody oraz dopełnić ministerialny program "Niepodległa". Pragniemy stworzyć przy okazji ciekawą ofertę kulturalną i platformę do wspólnego świętowania dla wszystkich mieszkańców miasta stołecznego. Wydarzenia, w trakcie których w duchu nowoczesnego patriotyzmu, budowania społeczeństwa obywatelskiego i postaw pro-społecznych i pro-ekologicznych warszawiacy będą mogli cieszyć się setną rocznicą niepodległości. Warszawa jako miasto otwarte i różnorodne pragnie otworzyć wspólne obchody na wszystkie grupy tworzące nasze społeczeństwo, wierząc że podstawą współczesnego, europejskiego, niepodległego państwa jest właśnie inkluzyjne poszanowanie dla wszystkich obywateli. Warszawa jako miasto wielu kultur i religii, miasto różnorodne i otwarte na obywateli poprzez szereg działań kulturalnych planuje uczcić odzyskanie niepodległości i tym samym zbudować stolicy i całemu krajowi najlepszy możliwy wizerunek: miasta otwartego, nowoczesnego i przy poszanowaniu wielowiekowej tradycji patrzącego w przyszłość.

Treści utracone - edukacja kulturalna po reformie oświaty.

Reforma oświaty spowodowała duże zmiany nie tylko w strukturze szkolnictwa, ale także w programach szkolnych. Z kanonu lektur zniknęły pewne tytuły, w zamian wprowadzono nowe. Przez położenie nacisku na określone zagadnienia inne zostały zmarginalizowane, a niektóre całkowicie wypchnięte z programu. Wielokrotnie postulowane przez różne środowiska zmodyfikowanie kanonu i dostosowanie go do wymogów współczesnego społeczeństwa jest co jakiś czas konieczne, jednak czy przy okazji reformy udało się wprowadzić dobre zmiany? Jak zadbać o prezentację kompletnego kanonu dzieł kultury i przede wszystkim dotrzeć z nim do uczniów? Jak "ocalić od zapomnienia" dzieła, które na skutek reformy znalazły się poza programem nauczania?
Treści dotyczące edukacji kulturalnej zawsze były w podstawie programowej rozporoszone. Jak wyglądają w nowych podstawach? Co zyskaliśmy a gdzie widzimy braki, o które warto się zatroszczyć? Szkoła jest częścią składową procesu edukacji i uczenia się przez całe życie. Bardzo ważnym jego ogniwem jest edukacja pozaformalna, w tym edukacja kulturalna, która wybiega poza program szkoły i potrafi być bardziej czuła na postawy, wartości i zmiany. Jakie mamy dla niej rekomendacje, wobec obecnych wyzwań?

Wartości utracone wyzwanie dla edukacji kulturalnej.

Reforma oświaty bardzo silnie zdefiniowała wartości, które uczniom ma wpajać polska szkoła. Patriotyzm pojmowany jako gloryfikacja czynów zbrojnych, jednostronnie wytyczone spojrzenie na historię i procesy zachodzące na świecie. Nastąpiło przesunięcie akcentów, zmniejszenie nacisku na poszanowanie dla różnorodności, na wieloaspektowe spojrzenie na prawdy historyczne oraz na krytyczne myślenie o Polsce i roli naszego kraju w historii. Wiele wartości jak otwartość na innych, dialog, sztuka kompromisu, wspólne budowanie i polubowne rozwiązywanie sporów zostało zastąpione przez wyolbrzymione wartości z honorem i wiarą na czele, które przy niewłaściwym definiowaniu mogą ulec wypaczeniu i prowadzić do postaw skrajnych. Czy i jak mimo przesunięćw programie kształcenia przekazywać młodzieży światopogląd budujący postawy umożliwiające współtworzenie dobrze funkcjonującego, otwartego społeczeństwa? Jak dyskutować z narzuconą narracją i przywracać znaczenie słów i stojących za nimi wartości?

Obcy w kulturze - imigranci i uchodźcy w mieście - integracja poprzez kulturę.

Warszawa jest miastem dynamicznie rozwijającym się, także za sprawą coraz silniej płynącemu strumieniowi ludności napływowej. Czy to obywateli polskich z mniejszych ośrodków, czy też zagranicznych imigrantów zarobkowych czy uchodźców szukających w stolicy miejsca, gdzie mogą rozwijać się zawodowo i budować bezpieczną przyszłość dla swoich rodzin. We współczesnej Europie zjawisko przyciągania przez duże miasta ludności zróżnicowanej pod względem etnicznym czy wyznaniowym prowadzi zarówno do sukcesów i rozwoju jak i do problemów. Dla osiągnięcia tych pierwszych i ograniczenia drugich kluczowy jest silny, dobrze zbalansowany i wydajny system integracji nowych mieszkańców, włączania ich do społeczności i tkanki miejskiej. Jednym z najlepszych sposobów na stworzenie takiego systemu jest integracja poprzez kulturę, pojmowana jako zarówno działania do włączenia przybyszów w życie stolicy jak i zainteresowania obecnych mieszkańców kulturą, którą przynoszą ze sobą nowoprzybyli. Sukcesem współczesnych różnorodnych społeczności jest integracja i współdziałanie, które buduje zarówno przywiązanie z miejscem nowoprzybyłych jak i poszerza horyzonty dotychczasowych mieszkańców. W świecie targanym konfliktami kluczem do bezpieczeństwa i szczęśliwego budowania wspólnoty jest wzajemne zrozumienie, które pomagają budować i cementują właśnie szeroko rozumiane działania z zakresu integracji kulturalnej.

PL correctness - poprawność polityczna - wolność i cenzura.

W ostatnich latach termin "poprawność polityczna" był często krytykowany i wyśmiewany. Uznawano, że jest on anachronizmem, że prowadzi do nadmiernego krępowania wolności wypowiedzi, że jest tylko fasadą, która pod płaszczykiem dbania o standardy debaty publicznej prowadzić może do cenzury. Coraz silniejsza brutalizacja wypowiedzi zarówno na forum społecznym, w mediach czy to tych tradycyjnych czy w coraz silniej rozwijającej się przestrzeni internetowej, zachęca jednak do debaty nad tym, czy faktycznie zarzuty formułowane przeciw poprawności politycznej są słuszne? Czy te podstawowe zbiory zasad wypowiedzi i postępowania na forum społecznym są w większym stopniu zagrożeniem czy potrzebnym ograniczeniem i czynnikiem porządkującym i cywilizującym życie społeczne? W końcu czy poprawność polityczna prowadzi do budowania i włączania słabszych do wspólnoty czy też faktycznie zagraża wolności i do cenzury?


 
Źródło: UM Warszawa / Rafał Motyl


Wasze Opinie i Komentarze
artykuł nie został jeszcze skomentowany, bądź pierwszy...
Twoje-Miasto sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez internautów. Regulamin Forum
opis:
podpis:
kobieta mężczyzna
REKLAMA
kiedy 2017-11-24 20:00





W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies
email:
hasło:
 
bezpieczne logowanie SSL
zapomniałem hasła | zarejestruj się