Zobacz oryginalny rękopis aktu lokacji Pragi!

2018-01-19
Otwarcie wystawy stałej w Muzeum Warszawskiej Pragi
Zabytkowy dokument, w którym król Władysław IV zgadza się na założenie naprzeciwko Warszawy miasta Pragi, od 10 lutego będzie można oglądać w praskim Muzeum. Okazja jest ku temu doskonała – tego dnia mija bowiem dokładnie 370 lat od jego podpisania.
REKLAMA
 

Akt lokacyjny, na co dzień przechowywany w Archiwum Głównym Akt Dawnych, rzadko jest upubliczniany. Tym razem chcemy go nie tylko wyeksponować, ale i zachęcić do samodzielnego pochylenia się nad jego zawartością. Pomogą w tym udostępnione tłumaczenie treści z łaciny na język polski, drobne historyczne komentarze oraz program towarzyszący. Dzięki nim wspomniane w akcie miejsca, postaci i okoliczności, w jakich cztery wieki temu „rodziła się” Praga, przestaną być zagadkowe.

Nasze inwestycje to nie tylko modernizacje, ale także budowa placówek kultury, które tworzą w mieście nową jakość przestrzeni miejskiej. Dzięki zwiększeniu budżetu na inwestycje kulturalne, warszawiacy mają dostęp do coraz nowocześniejszych obiektów kultury.

Pierwsze Muzeum na prawym brzegu Wisły

Muzeum Warszawskiej Pragi zlokalizowane jest od 2014 roku w jednych z najstarszych zachowanych obiektów mieszkalnych na terenie prawobrzeżnej Warszawy, z unikatowym zespołem modlitewni (zachowane polichromie), w bezpośrednim sąsiedztwie Bazaru Różyckiego (najstarszego działającego targowiska Warszawy).

Jako oddział Muzeum Warszawy, zostało powołane do życia w 2006 r. Cały kompleks przy ul. Targowej 50/52, w którym powstała placówka, jest wpisany do rejestru zabytków. Projekt Muzeum Warszawskiej Pragi, związany z adaptacją na funkcje kulturalne tego zabytkowego zespołu obiektów, wpisuje się w podjęte przez miasto i dzielnicę projekty rewitalizacyjne. Projekt został włączony i jest realizowany w ramach Mikroprogramu Rewitalizacji Dzielnicy Praga Północ na lata 2005-2013 uchwałą Rady m. st. Warszawy z 8 maja 2008 r.

Muzeum pierwszą w historii wystawę stałą poświęconą w całości prawobrzeżnej Warszawie otworzyło w 2015 roku.

Adresaci działań muzeum to mieszkańcy zarówno prawobrzeżnej Warszawy (ze szczególnym uwzględnieniem młodego pokolenia), jak i całego miasta, którego częścią dziedzictwa jest strona praska, środowiska lokalne, które potrzebę istnienia placówki podnoszą od lat; środowiska twórcze działające na prawym brzegu Wisły, turyści odwiedzający miasto, środowiska żydowskie, rodzime i emigracyjne, odwiedzające miasto, placówki edukacyjne na terenie miasta (szkoły wszystkich poziomów), środowiska naukowe miasta i kraju (przede wszystkim varsavianiści).

Adaptacja zabytkowych budynków na siedzibę Muzeum Warszawskiej Pragi kosztowała 38 mln zł, w tym 12 mln zł pochodziło z funduszy unijnych. Na otwarcie wystawy stałej przekazaliśmy 4,6 mln zł.

Podsumowanie roku 2017 w Muzeum Warszawy i plany na rok 2018

W 2017 roku Muzeum Warszawy (wraz z oddziałami) odwiedziło blisko 182 000 zwiedzających!

W tym roku Instytucja planuje otwarcie drugiej części wystawy „Rzeczy warszawskie” (9-10 czerwca), otwarcie Muzeum Woli, wiele wystaw czasowych w siedzibie głównej i oddziałach (m.in. w Muzeum Warszawskiej Pragi) i wydarzeń towarzyszących. Szczegóły można znaleźć na stronie: http://muzeumwarszawy.pl/ i w mediach społecznościowych: https://www.facebook.com/muzeum.warszawy/.

 
Źródło: UM Warszawa / Konrad Klimczak


Wasze Opinie i Komentarze
artykuł nie został jeszcze skomentowany, bądź pierwszy...
Twoje-Miasto sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez internautów. Regulamin Forum
opis:
podpis:
kobieta mężczyzna
REKLAMA
kiedy 2018-05-26 19:30

kiedy 2018-05-27 11:00

kiedy 2018-05-27 19:00





Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

email:
hasło:
 
bezpieczne logowanie SSL
zapomniałem hasła | zarejestruj się