10 listopad 2019

Jakie podatki zapłacą firmy podczas dziedziczenia

Zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące „zielonej księgi” polskiej fundacji rodzinnej. Ich tworzenie ma ułatwić sukcesję. Dyskutowane jeszcze opodatkowanie sukcesji ma zawierać się w granicach 19-34 proc.
REKLAMA

Zdecydowana większość przedsiębiorców poparła ideę wprowadzenia do polskiego systemu prawnego instytucji fundacji rodzinnej jako narzędzia dla przeprowadzania sukcesji.

Respondenci zwracali przede wszystkim uwagę na to czy taka fundacja powinna mieć prawo do prowadzenia działalności gospodarczej. Zdania były podzielone.

Kolejną kwestią było to, jak fundacja rodzinna powinna być opodatkowana. Przeważały dwa stanowiska. Jedno takie, żeby zwolnieniem podatkowym obejmować samą fundację, a drugie, aby z tych preferencji podatkowych korzystali przede wszystkim beneficjenci.

Fundacja rodzinna powinna służyć temu, aby w sposób bezpieczny odizolować własność biznesu od majątku rodzinnego, dlatego fundacja powinna korzystać z preferencji podatkowych, takich jak na przykład zwolnienia dochodów dywidendowych.

- Jeżeli chodzi o beneficjentów ustawodawca zaproponował przedsiębiorcom pewną koncesję, polegającą na tym, że powinni być opodatkowani nieco korzystniej niż w przypadku otrzymywania świadczeń od niezależnych podmiotów, bo w takim przypadku byłoby to traktowane jak darowizna od osób trzecich, czyli efektywna stawka podatkowa od spadków i darowizn wynosiłaby 20 proc. – mówi w rozmowie z MarketNews24 Paweł Tomczykowski, partner zarządzający Kancelarią Ożóg Tomczykowski. - Wydaje się, że optymalny byłby taki model opodatkowania, w którym jednocześnie fundacja i beneficjent korzystaliby ze stawki zawierającej się pomiędzy jednokrotnym opodatkowaniem, czyli w chwili obecnej 19 proc. (plus ewentualnie danina solidarnościowa 4 proc., a więc 23 proc. łącznie) a stawką wynikającą z podwójnego opodatkowania dochodu ze spółki kapitałowej, to daje nam 19 proc. podatku dochodowego od osób prawnych i 19 proc. podatku dochodowego dla osób fizycznych od dywidendy (efektywnie 34,4 proc.).

Stawka efektywna opodatkowania takiego konglomeratu fundacji rodzinnej i beneficjenta powinna się zawierać w przedziale pomiędzy 19-23 proc. a 34 proc.

- Przepołowienie tego przedziału wydaje się czymś rozsądnym – ocenia P.Tomczykowski z Kancelarii Ożóg Tomczykowski.

Sama idea fundacji związana jest z dążeniem do stworzenia takich rozwiązań prawnych, żeby polskie firmy rodzinne mogły działać przez pokolenia. O bezpieczeństwie prawnym i operacyjnym, przede wszystkim podatkowym, firmy rodzinne będą dyskutować podczas Kongresu Biznes 360, który zostanie organizowany 28 listopada w Warszawie.

źródło: MarketNews24.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Warszawie

kiedy
2019-12-15 12:00
miejsce
Teatr Imka, Warszawa, M....
wstęp biletowany
kiedy
2019-12-15 18:00
miejsce
Centralna Spółdzielnia Komediowa,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-12-15 18:00
miejsce
Teatr Collegium Nobilium,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-12-15 18:30
miejsce
Teatr Collegium Nobilium,...
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.