25 sierpień 2019

Znacząca poprawa wartości Barometru Rynku Consumer Finance

W III kwartale 2019 r. wartość Barometru Rynku Consumer Finance, obliczanego w ramach badań prowadzonych przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych i Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH, uległa istotnej poprawie. To wzrost z poziomu 50 punktów, zanotowanych w poprzednim kwartale, do ponad 63 punktów, stanowiących najwyższą wartość od roku 2007. Ambicje zakupowe gospodarstw domowych nie słabną i chcą one realizować je z większym udziałem kredytu konsumenckiego.
REKLAMA
Barometr Rynku Consumer Finance skonstruowany jest w taki sposób, że poziom 50 punktów oznacza stagnację rynku, podczas gdy wyższe wartości reprezentują spodziewaną dodatnią dynamikę kredytu konsumpcyjnego w nadchodzącym roku.

Uzyskane w III kwartale wskazanie barometru na poziomie 63 punktów jest pozytywnym zaskoczeniem. Należy jednak mieć na uwadze, że w ostatnich kwartałach wartość ta podlegała silnym wahaniom, co było spowodowane w dużym stopniu niepewnością co do spowolnienia wzrostu gospodarczego w Polsce i na świecie. W ostatnim roku wartość barometru nawet spadła poniżej 50 pkt., co mogło zapowiadać ujemną dynamikę w tym obszarze rynku kredytowego. W ostatnich kilku miesiącach dynamika kredytu dla gospodarstw domowych ustabilizowała się na poziomie 6,5-7%, w tym kredytu konsumpcyjnego na ok. 9%. Bieżące wskazania barometru mogą zapowiadać poprawę tej dynamiki.

Aktualny odczyt Barometru Rynku CF wskazuje na potencjalnie wysoką dynamikę wzrostu kredytu konsumpcyjnego. Jednak z uwagi na dużą zmienność wskazań barometru, obserwowaną w ostatnim czasie, w celu oceny trwałości trendu należy poczekać do wyników za następny kwartał – ocenia dr Sławomir Dudek z IRG SGH.

Znacząca poprawa nastrojów na rynku consumer finance jest spowodowana optymistycznymi prognozami gospodarstw domowych w zakresie dokonywania poważnych wydatków oraz stopnia ich finansowania z kredytu. To właśnie ta składowa miała decydujący wkład w poprawę odczytu barometru. Według badania KPF i IRG SGH, polskie gospodarstwa chcą zwiększać wydatki na wszystkie grupy dóbr, tj. na zakup dóbr trwałego użytku, zakup samochodu, zakup i remont mieszkania. Co więcej, w większym stopniu chcą finansować te wydatki z kredytu. Nieznacznej poprawie uległa składowa związana z oceną otoczenia makroekonomicznego, choć tutaj wygładzony z wahań krótkookresowych wskaźnik ukazuje raczej niezmienny trend. Zmalały też obawy przed bezrobociem i nieznacznie poprawiły się oczekiwania co do wzrostu gospodarczego. Po raz pierwszy od kilku kwartałów zmniejszył się również poziom wykluczenia z rynku finansowego.

Zaskakująco pogorszyły się za to oceny w zakresie własnej sytuacji finansowej. Czynniki demograficzne również oddziałują negatywnie i – biorąc pod uwagę prognozy demograficzne – ta tendencja będzie utrzymana przez bardzo długi okres.

Nastroje gospodarstw domowych, w szczególności ich nastawienie i potencjał do korzystania z usług rynku consumer finance, pozostają pod wpływem niepewności co do spowolnienia gospodarczego. Z jednej strony twarde dane statystyczne pokazują, że stan polskiej gospodarki jest dobry, rynek pracy jest nadal w trendzie wzrostowym, z drugiej strony – dane z gospodarki niemieckiej są niepokojące. Jednak w opiniach polskich gospodarstw domowych tendencje są optymistyczne, wsparte dodatkowo zwiększonym programem 500+. Jeżeli więc gospodarka i rynek pracy będą odporne na spowolnienie, to aspiracje konsumpcyjne i popyt na produkty consumer finance będą relatywnie wysokie – wyjaśnia Andrzej Roter, Prezes Zarządu KPF.
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Warszawie

kiedy
2019-12-09 12:00
miejsce
Teatr Imka, Warszawa, M....
wstęp biletowany
kiedy
2019-12-09 17:30
miejsce
Teatr Muzyczny ROMA, Warszawa, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2019-12-09 18:30
miejsce
club Boho22, Warszawa, ul. Żurawia 22
wstęp biletowany
kiedy
2019-12-09 19:00
miejsce
Teatr Imka, Warszawa, M....
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.