Nowy węzeł "Emilia" łączący A2 z S14 ma być w realizacji około 2027 r.
We wtorek w siedzibie resortu infrastruktury minister Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji związany z rozbudową węzła drogowego "Emilia" w woj. łódzkim.
"Pełny węzeł przewidujemy w realizacji około roku 2027 r." - powiedział szef MI. Węzeł ma udrożnić połączenie między dwoma głównymi trasami czyli S14 a A2 i drogą krajową nr 91. Wyjaśnił, że inwestycja ma związek z prognozowanym skokowym wzrostem ruchu na autostradzie A1, A2 i na S14. "Jest konieczność, żeby wybudować szeroki, przepustowy węzeł komunikacyjny. I to się stanie niebawem faktem. Taką realizację przygotujemy i przeprowadzimy" - powiedział Adamczyk.
Minister zapewnił ponadto, że przygotowywana jest też inna inwestycja w woj. łódzkim, czyli odcinek S12 od Piotrkowa Trybunalskiego do Sulejowa.
Uczestniczący w wydarzeniu wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński zapewnił, że połączenie między A2 a S14 domknie ring wokół Łodzi. Poinformował, że kluczowy odcinek S14 ma być otwarty w lipcu br. Chodzi o odcinek trasy między węzłami w Aleksandrowie Łódzkim i Słowikiem. "Finalna inwestycja, która jest tam potrzebna to nowoczesny węzeł (Emilia - PAP), ponieważ to skomunikowanie nie będzie na miarę XXI wieku, ale będzie przejezdne" - powiedział szef MKiDN.
Zauważył ponadto, że łódzki ring zapewni komfortowe warunki omijania miasta jak i komunikowania się z nim.
Resort infrastruktury poinformował podczas konferencji, że szacunkowy koszt budowy nowego węzła "Emilia" to 422 mln zł.
Ministerstwo przekazało w komunikacie, że w ramach zadania wybudowane zostaną nowe odcinki drogi klasy S długości około 1 km oraz klasy GP o długości 1,5 km, a także łącznice bezpośrednie na relacjach A2 – S14 w celu maksymalnego zwiększenia przepustowości tego połączenia. Zaplanowano ponadto budowę i przebudowę skrzyżowań z drogami poprzecznymi, budowę obiektów inżynierskich, jezdni do obsługi przyległego terenu oraz wykonanie urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu.
Dodano, że przewidziano ponadto wykonanie infrastruktury łączności Systemu Zarządzania Ruchem, budowę i przebudowę urządzeń inteligentnych systemów transportowych (ITS) wraz z infrastrukturą dla Systemu Zarządzania Ruchem, takich jak znaki o zmiennej treści, urządzenia pomiaru ruchu, wykrywania zdarzeń oraz kamer systemu wizyjnego.
W komunikacie przekazano, że zakończenie procesu przygotowawczego o wartości 7,1 mln zł zaplanowano na 2026 r. (PAP)
autor: Michał Boroń
mick/ mmu/
