Inwestycje skrócą czas przejazdu pociągiem do Poznania i Warszawy o kilkadziesiąt minut
Spółka CPK i przedstawiciele Kalisza przez ponad rok pracowali nad rozwiązaniami dotyczącymi rozbudowy kolei w regionie i przebiegu nowej obwodnicy, żeby po modernizacji spełniały oczekiwania i potrzeby mieszkańców oraz pasażerów. Powodem prac było umieszczenie Kalisza na trasie "Y" linii Kolei Dużych Prędkości, budowanej przez CPK. Sieć połączy cztery z pięciu największych polskich miast.
W konsultacjach wzięli udział m.in. przedstawiciele kaliskiego urzędu, interesariusze kolejowi, urbaniści i eksperci ds. transportowych.
Podczas spotkań wypracowano koncepcję zagospodarowania przestrzennego, która – jak zapewniono - jest zgodna z oczekiwaniami władz Kalisza. Wcześniej spółka CPK przedstawiła władzom miasta dwa warianty. Pierwszy z nich zakładał m.in. wykorzystanie istniejącego budynku dworca kolejowego w Kaliszu, przeniesienie dworca autobusowego w inne miejsce i nowe podłączenie układu drogowego w obrębie Szlaku Bursztynowego.
Druga z wersji zakłada wybudowanie nowego budynku dworca kolejowego oraz włączenie ulicy Dworcowej do Szlaku Bursztynowego.
"To właśnie druga koncepcja spotkała się z zainteresowaniem przedstawicieli miasta. Uwzględnia większą liczbę miejsc postojowych na parkingu dla podróżnych i rozbudowaną sieć stanowisk dla autobusów. Projekt przewiduje bardziej czytelny układ drogowy i zoptymalizowane rozwiązanie włączenia ulicy Dworcowej do Szlaku Bursztynowego" – poinformowano.
W efekcie zostanie wybudowane wielofunkcyjne centrum, wspierające rozwój miasta. W miejsce rozległych parkingów i dróg manewrowych powstaną: plac dworcowy, ulice o miejskim charakterze i rozległe tereny zieleni.
Planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do centrum. Jak zapewnia CPK, po realizacji inwestycji, Kalisz zyska najlepszą ofertę komunikacyjną w swej historii.
Czas przejazdu pociągu z Kalisza do Poznania będzie wynosił między 38 a 44 minuty – w zależności od prędkości składu (obecnie to 1 godz. 28 minut najszybszym pociągiem). Trasa Kalisz – Warszawa skróci się do ok. 1 godz. i 39 min/ 1 godz. 55 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie. W celu umożliwienia niektórym pociągom osiągnięcia szybszych czasów przejazdu między Warszawą a Poznaniem wprowadzono zmiany w przebiegu obwodnicy Kalisza. Najszybsze pociągi mają osiągać na tej trasie 300-320 km/h.
Planowane zwiększenie liczby połączeń zakłada, że co godzinę kursował będzie pociąg, zatrzymujący się w Kaliszu. "Przyjęty wariant oznacza mniejszą ingerencję w tereny zabudowane w stosunku do pierwotnych planów, obejście osiedla Rypinek oraz mniejszy zakres robót o około 2,2 km, brak potrzeby budowy nowego mostu nad Prosną i estakady oraz brak kolizji z Obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Prosny" – tłumaczy spółka CPK.
Według spółki długoterminowe plany zakładają, że Kalisz będzie jednym z największych beneficjentów budowy nowej infrastruktury kolejowej w Polsce.
Linie Kolei Dużych Prędkości, tak jak w pozostałych krajach europejskich, będą obsługiwane komercyjnie przez przewoźników. Od ich ostatecznej decyzji będzie zależeć sposób wykorzystania infrastruktury, która zostanie im udostępniona. Szczegóły, np. która relacja pociągu KDP powinna mieć postój w Kaliszu, będą przedmiotem konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy z przewoźnikami. (PAP)
autorka: Ewa Bąkowska
bak/ mick/