PLK SA gotowe na podróże w okresie świąteczno-noworocznym
WrS.tm.pl/Wikimedia Commons
W okresie świąteczno-noworocznym zapewnione są bezpieczne i sprawne podróże koleją. Nad ruchem pociągów czuwają m.in. dyspozytorzy, dyżurni, dróżnicy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. W gotowości są służby techniczne. Zwiększona liczba patroli, monitorowanie obiektów kolejowych, wykorzystanie nowoczesnego sprzętu – to działania podejmowane w czasie Świąt przez Straż Ochrony Kolei.
REKLAMA
Zimowa organizacja nadzoru nad liniami kolejowymi ma zapewnić bezpieczne i sprawne podróże na Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok. Prowadzony jest stały monitoring pogody i dostosowana do niego odpowiednia gotowość służb.
Dyspozytorzy PLK SA przez całą dobę utrzymują kontakt z przewoźnikami i służbami technicznymi. W okresie świąteczno-noworocznym w gotowości do pracy jest: 173 zespoły szybkiego usuwania usterek i 18 zespołów kolejowego ratownictwa technicznego oraz 65 pociągów sieciowych do usuwania awarii sieci trakcyjnej wyposażonych m.in. w urządzenia do odladzania sieci trakcyjnej oraz specjalne wzmocnione nakładki na pantografy do usuwania szronu/szadzi z przewodów jezdnych. Zasłony przeciwśnieżne ograniczające zawiewanie śniegu na tory ustawiono na 824 km linii kolejowych. Prowadzone są prace mające na celu zabezpieczenie sieci trakcyjnej na okoliczność wystąpienia opadów marznących i oblodzeń. W szczycie przewozów pasażerskich zaplanowane jest zamówienie lokomotyw osłonowych na wypadek awarii lub usterki taboru lub urządzeń infrastruktury kolejowej.
Całodobowy numer alarmowy SOK (22 474 00 00) pozostaje dostępny dla zgłaszania informacji o zagrożeniach na obszarze kolejowym. Straż Ochrony Kolei apeluje do wszystkich osób przebywających na obszarze kolejowym o rozwagę, rozsądek i zachowanie szczególnej ostrożności oraz o niepozostawianie swojego bagażu bez opieki.
Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych
Kolejarze apelują o zachowanie bezpieczeństwa podczas przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych. Zawsze należy zachować szczególną ostrożność, zatrzymać się przed znakiem stop, czerwonymi światłami i nie wjeżdżać pod opadające rogatki. Ważne telefony, z których można skorzystać, gdyby urządzenia przejazdowe nie działały lub samochód zgasł na przejeździe, znajdują się na żółtych naklejkach #ŻółtaNaklejkaPLK umieszczonych na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja lub na słupku, do którego przymocowane jest ramię rogatki.
Więcej o #ŻółtaNaklejkaPLK na: https://bezpieczny-przejazd.pl/zolta-naklejka
Dyspozytorzy PLK SA przez całą dobę utrzymują kontakt z przewoźnikami i służbami technicznymi. W okresie świąteczno-noworocznym w gotowości do pracy jest: 173 zespoły szybkiego usuwania usterek i 18 zespołów kolejowego ratownictwa technicznego oraz 65 pociągów sieciowych do usuwania awarii sieci trakcyjnej wyposażonych m.in. w urządzenia do odladzania sieci trakcyjnej oraz specjalne wzmocnione nakładki na pantografy do usuwania szronu/szadzi z przewodów jezdnych. Zasłony przeciwśnieżne ograniczające zawiewanie śniegu na tory ustawiono na 824 km linii kolejowych. Prowadzone są prace mające na celu zabezpieczenie sieci trakcyjnej na okoliczność wystąpienia opadów marznących i oblodzeń. W szczycie przewozów pasażerskich zaplanowane jest zamówienie lokomotyw osłonowych na wypadek awarii lub usterki taboru lub urządzeń infrastruktury kolejowej.
Bezpieczna podróż
Nad bezpieczeństwem podróżnych na dworcach, stacjach i w pociągach w okresie świąteczno-noworocznym będzie czuwać blisko 3 tysiące funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei, wspieranych przez Policję, Straż Graniczną i inne służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo publiczne. W dobie będzie zabezpieczać obszar kolejowy średnio 500 patroli SOK (czyli ponad 1000 funkcjonariuszy). Dodatkowe patrole pojawią się w około 1300 pociągach pasażerskich. Funkcjonariusze obecni będą również na szlakach kolejowych, w rejonach przejazdów kolejowo-drogowych, gdzie zadbają o bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Pracę funkcjonariuszy będzie wspierać około 60 psów służbowych oraz specjalistyczne sprzęty, m.in. Mobilne Centra Monitoringu, termowizory, noktowizory oraz lornetki. Działania funkcjonariuszy będą odbywać się również po cywilnemu z wykorzystaniem grup operacyjno-interwencyjnych przeznaczonych do wykonywania zadań specjalnych zapobiegającym przestępstwom i wykroczeniom na obszarach kolejowych.Wsparcie dla pasażerów
W trosce o dobrą podróż, Centrum Wsparcia Klienta działa całodobowo, zapewniając podróżnym kompleksowe wsparcie na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień spowodowanych m.in. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi CWK organizuje dojazd podróżnych do stacji docelowej, zapewnienie poczęstunku czy noclegu. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich.Warto sprawdzić rozkład jazdy
Aktualny rozkład dostępny jest na portalpasażera.pl, i w aplikacji mobilnej Portal Pasażera oraz na stronach przewoźników. Na stacjach i przystankach informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów są podawane są na ekranach oraz przekazywane są w formie komunikatów głosowych.Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych
Kolejarze apelują o zachowanie bezpieczeństwa podczas przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych. Zawsze należy zachować szczególną ostrożność, zatrzymać się przed znakiem stop, czerwonymi światłami i nie wjeżdżać pod opadające rogatki. Ważne telefony, z których można skorzystać, gdyby urządzenia przejazdowe nie działały lub samochód zgasł na przejeździe, znajdują się na żółtych naklejkach #ŻółtaNaklejkaPLK umieszczonych na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja lub na słupku, do którego przymocowane jest ramię rogatki.
Więcej o #ŻółtaNaklejkaPLK na: https://bezpieczny-przejazd.pl/zolta-naklejka
PRZECZYTAJ JESZCZE