W ciągu ośmiu lat rządów PiS dofinansowano ponad 800 projektów lokalnych
Poseł Jarosław Krajewski zaznaczył, że w ciągu ośmiu lat rządów Prawa i Sprawiedliwości, ze strony polskiego rządu dofinansowano ponad 800 projektów realizowanych lub będących w trakcie realizacji.
"My dotrzymujemy danego słowa i również możemy powiedzieć, że dotrzymaliśmy słowa, jeśli chodzi o inwestycje w Warszawie" - powiedział Krajewski. Przypomniał, że politycy Platformy Obywatelskiej obiecywali cztery razy budowę obwodnicy śródmiejskiej i słowa nie dotrzymali. "Nie została wybudowana i nie jest nawet przygotowana do realizacji" - podkreślił. Zaznaczył, że w roku 2023, rząd PiS przekazał warszawskiemu samorządowi ponad 3,3 mld zł subwencji oświatowej i nakłady rządu na warszawska edukację przekraczają już 50 procent. "Rok do roku zapewniliśmy 20 procent środków więcej w ramach subwencji oświatowej, a Rafał Trzaskowski niestety nie odpowiedział pozytywnie na nasz apel, żeby w budżecie Warszawy zagwarantować wzrosty nakładów samorządowych o 20 procent" - dodał.
Poseł PiS przypomniał, że ze środków rządowych sfinansowana została Południowa Obwodnica Warszawy, budowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej, liczne inwestycje w budowę kompleksów oświatowych i dróg. "To łącznie ponad 300 mln zł. To rekordowe środki z budżetu państwa" - dodał.
Podkreślił, że rząd przeznaczył w ostatnich dniach 25 mln zł na przebudowę placu Na Rozdrożu i ulicy Szyszkowej.
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podkreślił, że w tej chwili realizowany jest olbrzymi program budowy dróg szybkiego ruchu za blisko 150 mld zł, krajowy program kolejowy - 77 mld zł, krajowy program kolej+ - 13 mld zł. "Warszawa jest największym węzłem transportowym - kolejowym i drogowym. Obsługa Warszawy, jako stolicy państwa jest niezwykle ważne" - zaznaczył.
Bittel przypomniał, że oprócz Południowej Obwodnicy Warszawy ze środków rządowych rozbudowano drogi w kierunku na Białystok, S8, S7, otwarte w czwartek lotnisko w Radomiu.
"Niezwykle ważne są też inwestycje w drogi lokalne - gminne i powiatowe. Wielomilionowe inwestycje z funduszu rozwoju dróg służą temu, by tą tkankę transportową w małych ojczyznach poprawiać. I to jest realizowane na niespotykana skalę" - powiedział dodając, że bez dobrych dróg nie ma jak układać dobrego rozkładu jazdy autobusów.
"Ogromne inwestycje dotyczą też transportu kolejowego, który jest najbardziej bezpieczny i ekologiczny" - podkreślił. Na Mazowszu przeznaczono na inwestycje kolejowe blisko 5 mld zł - poinformował - poczynając od przebudowy warszawskiej średnicy, stacji Warszawa Zachodnia (największa tego typu inwestycja w Polsce), w kolejnym kroku modernizacji stacji Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna i Warszawa Śródmieście, linii kolejowej pomiędzy nimi, tunelu i mostu przez Wisłę.
"Środki na to są zagwarantowane. Przygotowaliśmy się do tej inwestycji. Zmodernizowaliśmy linię obwodową, stację Warszawa Gdańska, most Gdański jest już dwutorowy, uruchomiliśmy stację Warszawa Główna" - dodał.
Zaznaczył, że te inwestycje powodują trudności w ruchu kolejowym (szczególnie, gdy dojdzie do modernizacji średnicy), ale, jak zapewnił, będą podjęte działania, żeby te trudności były jak najmniejsze.
"Bez drożnej, z większą przepustowością średnicy, nie można mówić o rozwoju transportu kolejowego w całej Polsce. Bo to jest najważniejszy węzeł kolejowy" - podkreślił. "W związku z tym modernizujemy też dojazdy do Warszawy" - dodał.
Wymienił zmodernizowaną trasę do Lublina od Otwocka, rozpoczętą Warszawa Wschodnia - Warszawa Wawer, w kolejnym etapie Warszawa Wawer - Otwock. "Żeby na odcinku do Otwocka były cztery tory - dwa dalekobieżne i dwa aglomeracyjne" - wyjaśnił.
"Do tego zmodernizowana linia do Grodziska Mazowieckiego i w kierunku Lublina. Planowane są tam cztery tory i podwyższenie prędkości pociągów. Podniesiona prędkość na linii do Radomia. Dodatkowe przystanki Warszawa Powązki i Warszawa Targówek" - wymienił.
Poseł PiS Paweł Lisiecki podkreślił, że Warszawa jest bardzo zakorkowanym miastem, a od prawie 20 lat nie może zostać dokończona wewnętrzna obwodnica. "Wygląda na to, że władze Warszawy mają inne plany, żeby przeznaczać pieniądze na inne inwestycje, np. na słynny +paleciak+ na placu Bankowym, czy tramwaj różnorodności" - ocenił.
"Tam, gdzie rząd PiS ma dobrego partnera samorządowego, to środki są lokowane dosyć dobrze" - zaznaczył. "W Warszawie są też inwestycje, ale w większości to propozycje z dzielnic" - wyjaśnił.
Zaznaczył, że Warszawa co roku ma nadwyżkę w budżecie, ale nie przeznacza ich na inwestycje. "A te pieniądze będą traciły na wartości" - dodał.
Radny województwa mazowieckiego Michał Grodzki przypomniał, że w czwartek została podjęta decyzja o przekazaniu środków dla wszystkich województw m.in. Mazowsza w kwocie ponad 733 mln zł na to, żeby miały środki na wkład własny do inwestycji unijnych.(PAP)
autorka: Marta Stańczyk
mas/ jann/
