W kształcie kopuły lub stodoły - w Polsce są 292 magazyny na sól drogową (wideo)
W całej Polsce są 292 magazyny soli należące do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która utrzymuje ponad 17 tys. 800 km dróg krajowych. Do prac związanych z zimowym utrzymaniem dróg należy m.in. odśnieżanie i usuwanie śliskości. Prace te prace prowadzone są w trybie 24-godzinnym siedem dni w tygodniu
Jak podkreślił w rozmowie z PAP.PL kierownik rejonu GDDKiA Ożarów Mazowiecki Karol Kantor, w sezonie zimowym 2022/2023 do utrzymania dróg może zostać zużyte nawet 350 tys. ton soli drogowej składowanej w specjalnych magazynach, niemal 2,5 tys. ton chlorku wapnia i 31 tys. ton materiałów uszorstniających.
"Sól drogowa dociera do nas przede wszystkim z polskich kopalni. Ta sól, która jest używana do zimowego utrzymania dróg, różni się od soli kuchennej i jest zdecydowanie grubsza oraz bardziej zanieczyszczona. Dodatkowo dodajemy do niej substancje antyzbrylające" - powiedział i dodał, że do tej pory z magazynu w Ożarowie Mazowieckim zużyto dopiero 500 ton soli.
Wyjaśnił, że magazyny soli mogą mieć kształt tradycyjnej stodoły lub kopuły.
"Pod kątem użytkowania nie ma różnicy i obie formy magazynu służą tak samo oraz w pełni spełniają swoje funkcje. Różnice mogą wynikać z możliwości terenowych oraz czasu, kiedy były produkowane" - stwierdził.
Magazyny wewnątrz są obszerne co umożliwia swobodne manewrowanie pojazdem ciężarowym i wykończone są drewnem.
"Drewniana konstrukcja nie jest przypadkowa i wynika z faktu, że drewno chłonie wilgoć oraz jest odporne na działanie soli" - powiedział.
Dodał, że na drogę nie jest wysypywana sama sól, ale solanka - czyli roztwór wody i soli.
"W naszym rejonie mamy około 20 pojazdów między innymi pługosolarek czy pługów wirnikowych dostępnych do utrzymania zimowego dróg" - powiedział. W całej Polsce takich maszyn jest ok. 2,3 tys.
Pługosolarki są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi i poruszają się wolno z prędkością ok. 40-50 km/h.
"Najtrudniejsi w mojej pracy są inni kierowcy, którzy nie zwracają uwagi na to, co my robimy. Zajeżdżają drogę, nie trzymają dystansu, podjeżdżają za blisko, a to jest zagrożenie i dla nich i pasażerów" - powiedział Paweł Juszczak, który od 11 lat kieruje pługosolarką.
"Kierowcy nie myślą, że mogą dostać grudką soli po szybach, po lakierze, dlatego apelujemy o przepuszczanie pługosolarek i nie utrudnianie nam pracy. W tym roku na ten moment zimna należy do średnich zim, ale w 2012 roku zima zaczęła się w kwietniu, wiec jeszcze wszystko możliwe. Ale to my zaskakujemy zimę, a nie zima nas" - podsumował Juszczak.
Materiał wideo dostępny na https://wideo.pap.pl/videos/66252/ oraz na PAP.PL https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1537581%2Ckopuly-jako-magazyny-na-sol-drogowa-sprawdzilismy-jak-wygladaja.html (PAP)
autorka: Agnieszka Gorczyca
ag/ akub/