W środę podpisano umowę na zakup 12 sztuk 18-metrowych autobusów elektrycznych
Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski zaznaczył, że oferta firmy Solaris została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu. "Jest to pierwszy zakup w historii miasta, który finansujemy ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wcześniejsze zakupy realizowaliśmy najczęściej ze środków własnych lub europejskich. Dzięki temu zakupowi, w przyszłym roku będziemy mieli 174 autobusy z napędem elektrycznym" - powiedział wiceprezydent. Zaznaczył, że pierwsze dostawy rozpoczną się w przyszłym roku.
"To będą pierwsze w historii autobusy, od czasu istnienia spółki Miejskie Zakłady Autobusowe, które będą własnością miasta. A ich eksploatacją będzie zajmowała się spółka MZA. To wynika z tego, ze NFOŚiGW tak postawił warunki, że beneficjentem tego projektu mogą być tylko samorządy, a nie spółki komunalne" - wyjaśnił.
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Katarzyna Strzegowska zaznaczyła, że te 12 nowych autobusów to kolejny element polityki zeroemisyjnego transportu publicznego. Przekazała, że autobusy będą w "standardzie warszawskim", ale będzie też kilka niespodzianek.
Poinformowała, że w postępowaniu był jeszcze jeden oferent - Mercedes. "Cena nie była jedynym kryterium wyboru, liczyło się również zużycie energii oraz liczba zabieranych pasażerów" - wyjaśniła.
Dyrektor ds. sprzedaży w Solaris Andrzej Sienkiewicz zaznaczył, że współpraca firmy z Warszawą liczy ponad 25 lat. "Łącznie, do tej pory, dostarczyliśmy ponad 1 tys. autobusów i do MZA i do innych przewoźników. Warszawa jest naszym najstarszym i największym klientem" - dodał.
"Te autobusy, po raz pierwszy będą wyposażone w klimatyzację z pompą ciepła na czynnik CO2, który jest mniej szkodliwy niż dotychczasowe, odpowiedzialne za tworzenie się dziury ozonowej. Jest to klimatyzacja, która odzyskuje ciepło, aby zapewnić jak najlepsze gospodarowanie energią elektryczną, która jest deficytowa w autobusie elektrycznym" - wyjaśnił.
Warszawa kupiła 18-metrowe, przegubowe autobusy, które mogą przewozić nawet do 120 pasażerów. Pierwszy autobus ma przybyć do stolicy w listopadzie 2024 a pozostałe do końca lutego 2025. Koszt całkowity kontraktu wynosi 51 milionów złotych, z czego wkład własny miasta to kwota 13 mln zł. Pozostała część jest finansowana z NFOŚiGW. Autobusy pojawią się na wszystkich czterech zajezdniach MZA. (PAP)
autorka: Marta Stańczyk
mas/ apiech/