Warszawa/ Od 11 kwietnia przez podmiejską linię średnicową przejedzie tylko 7 pociągów na godzinę
Rzecznik PKP PLK Karol Jakubowski wyjaśnił w poniedziałek, że wykonawca będzie prowadził prace przy budowie muru oporowego na wysokości linii średnicowej. "Prace te wymagają dodatkowych procedur bezpieczeństwa, a to z kolei wpływa na organizację ruchu pociągów na linii średnicowej" - zaznaczył. Przypomniał, że o tych zmianach kolejarze informowali w grudniu ubiegłego roku.
"Te prace konieczne, aby w przyszłości powstało zupełnie nowe połączenie pomiędzy torami linii podmiejskiej z dalekobieżną. A to z kolei umożliwi lepsze prowadzenie ruchu pociągów na Warszawskim Węźle Kolejowym" - podkreślił.
Marcin Kowalczyk, dyrektor projektu przebudowy stacji Warszawa Zachodnia wyjaśnił, że prace obejmą demontaż specjalnych ścian typu "larsen" przy nasypie linii średnicowej na wysokości wiaduktu kolejowego koło Warszawy Głównej.
"Prace polegać będą na wyciąganiu ścian szczelinowych, które wcześniej były zabite pod wykonanie muru oporowego" - tłumaczył. Mur oporowy ma długość 280 metrów. A ściany, które były zabite by wykonać ten mur, zostały wbite na głębokość 8-12 metrów. Zostaną wydobyte przez dźwig, który będzie je wyciągał nad siecią trakcyjną.
Zakres prac wymaga strefy bezpieczeństwa. Dlatego ruch pociągów będzie zachowany na jednym z dwóch torów linii podmiejskiej.
Dyrektor projektu zajmujący się rozkładem jazdy Krzysztof Bus zaznaczył, że w związku z tym ruch pociągów przez linię podmiejską zmniejszy się o połowę w odniesieniu do tego co jest obecnie.
"Prace wymagają przygotowania specjalnego rozkładu jazdy w tzw. trybie paczkowym. Czyli trzy pociągi w jednym kierunku, cztery w drugim przez godzinę" - przekazał
Pociągi z kierunku wschodniego pojedynce zakończą bieg na stacji Warszawa Wschodnia, wybrane z kierunku Siedlec pojadą na Warszawę Centralną, a z linii otwockiej do stacji Warszawa Stadion, skąd dalej można przemieszczać się metrem.
Pojedyncze pociągi z kierunku Skierniewic zostaną skierowane na stację Warszawa Gdańska, reszta z tych co nie przejadą skończy bieg na Warszawie Zachodniej lub Głównej, a jedna para pociągów, późno w nocy, zakończy trasę na stacji Warszawa Włochy.
Kolejarze zapewnili, że utrudnienia te będą dotyczyły tylko pociągów aglomeracyjnych, a nie dalekobieżnych.
Koleje Mazowieckie poinformowały, że aby ułatwić pasażerom podróżowanie w czasie utrudnień, pomiędzy stacjami Warszawa Wschodnia a Warszawa Zachodnia wprowadzone zostanie wzajemne honorowanie biletów KM w pociągach PKP Intercity, WKD, SKM, Polregio i ŁKA.
Ponadto zostanie wprowadzone dodatkowe honorowanie biletów KM w następujących środkach komunikacji miejskiej uruchamianych przez ZTM Warszawa: w autobusach linii: 102, 202, 146, 147 na odcinku Dworzec Wschodni Lubelska, Metro Stadion Narodowy, w autobusach linii: 128 i 175 na odcinku Centrum – Pl. Zawiszy, w autobusie linii 159 na odcinku Pl. Starynkiewicza –Dworzec Zachodni, w tramwajach nr: 7 Dw. Wschodni (Kijowska) - Pl. Zawiszy oraz 22 (Lubelska - Pl. Zawiszy), w tramwaju linii nr 1 na odcinku Dworzec Gdański – Pl. Zawiszy. (PAP)
Autorka: Marta Stańczyk
mas/ mark/