Warszawa/ Przedłużona została umowa na wspólny bilet KM-ZTM
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Katarzyna Strzegowska podkreśliła, że dzięki wspólnemu biletowi w aglomeracji funkcjonuje spójny system transportowy obejmujący kolej, tramwaj, autobusy i metro.
"Patrząc na ogromną liczbę pasażerów korzystających z jednego biletu zakodowanego na karcie miejskiej, trudno już dziś sobie wyobrazić system bez takiego rozwiązania" - dodała.
Umowa została zawarta na okres od 1 sierpnia 2023 do 31 marca 2025. Wartość umowy to 393,8 mln zł brutto a środki pochodzić będą z budżetu Warszawy.
"Ta oferta doskonale promuje kolej jako środek zbiorowego transportu miejskiego. Tym bardziej, że jakość świadczonych przez nas usług przewozowych jest na wysokim poziomie. W parku taborowym mamy coraz więcej nowoczesnych pojazdów szynowych (ponad 53 proc) zapewniających bezpieczną i wygodną podróż. Pod koniec lipca odebraliśmy ostatnie elektryczne zespoły trakcyjne ER160 FLIRT trzeciej generacji. Mieszkańcy Warszawy, którzy cenią oszczędność czasu wybierają właśnie pociągi Kolei Mazowieckich. To najszybszy sposób przedostania się z lewobrzeżnej części stolicy np. na Pragę" – mówi prezes Zarządu Kolei Mazowieckich Robert Stępień.
Oferta wspólnego biletu ZTM-KM funkcjonuje w aglomeracji warszawskiej od 2005 roku - wtedy dotyczyła jedynie jednej trasy, ale w kolejnych latach obszar jej obowiązywania się powiększał, a oferta rozwijała. Dzięki niej pasażerowie mający bilety ZTM dobowe lub dłuższe (czyli bilety 3-dniowe, weekendowe, 30 lub 90 dniowe), bilet seniora czy bilety dla dzieci z rodzin posiadających troje dzieci lub uprawnienia do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego w Warszawie, mogą z takimi biletami jeździć pociągami Kolei Mazowieckich w określonej strefie bez konieczności kupowania dodatkowego biletu na pociąg.
Strefa obowiązywania wspólnego biletu sięga kilkunastu kilometrów poza Warszawę. Mieszkańcy gmin sąsiadujących ze stolicą mogą dojechać do jednej ze stacji skomunikowanej ze stołeczną komunikacją i przesiąść się do tramwaju, autobusu lub metra. Zwłaszcza, że dzięki dopłatom gmin, mogą kodować Bilety Metropolitalne (30 lub 90 dniowe) w niższej cenie.
Pociągi mazowieckiego przewoźnika zatrzymują na stacji Warszawa Śródmieście oraz w pobliżu stacji obydwu linii metra: Centrum, Dworzec Gdański, Stadion Narodowy, Dworzec Wileński, Młynów, Dworzec Gdański.
Zarząd Transportu Miejskiego szacuje, że w 2022 roku w ramach oferty wspólnego biletu z przejazdów koleją skorzystało ponad 30 mln pasażerów czyli ponad połowa wszystkich pasażerów KM (ok. 59 mln).
Bilety ZTM są honorowane w pociągach KM na obszarze ograniczonym stacjami Sulejówek Miłosna, Otwock Śródborów, Zalesie Górne, Pruszków, Płochocin, Legionowo Przystanek, Legionowo Piaski, Zagościniec. Przystankami granicznymi I i II strefy są stacje: Warszawa Wola Grzybowska, Warszawa Falenica, Warszawa Jeziorki, Warszawa Ursus Niedźwiadek, Warszawa Gołąbki, Warszawa Zacisze-Wilno, Warszawa Mokry Ług.
Trzeba pamiętać, że bilet musi być wcześniej skasowany (nie we wszystkich składach KM są kasowniki) – w pojeździe komunikacji miejskiej, bramce metra itp. Bilety można także aktywować/skasować u kierownika pociągu albo na bilecie kartonikowym samodzielnie napisać datę i godzinę rozpoczęcia podróży.
Oferta wspólnego biletu obowiązuje także w pociągach Warszawskiej Kolei Dojazdowej na odcinku Warszawa Śródmieście WKD–Opacz. (PAP)
autorka: Marta Stańczyk
mas/ apiech/