Za dwa lata nowy system biletowy w komunikacji miejskiej
Wdrożenie systemu to duże wyzwanie, bo skala Warszawy jest nieporównywalna z żadnym innym miastem w Polsce.Warszawa konsekwentnie inwestuje w transport publiczny. Kupujemy nowy tabor, rozbudowujemy metro i wytyczamy nowe linie tramwajowe, ale przyszedł także czas na warszawski system biletowy. Po wielu latach pora na unowocześnienie i dzisiaj doszliśmy do momentu, w którym możemy ogłosić wybranego wykonawcę - Mennicę Polską, która przygotuje i wdroży nowy system. Będzie on przyjazny i wygodny dla warszawianek i warszawiaków, dla wszystkich pasażerów komunikacji publicznej. Nowoczesny i funkcjonalny system płatności za przejazd, a także portal dla pasażera, który pozwoli zoptymalizować podróż po Warszawie i dobrze ją zaplanować. Co ważne, ten system nie wykluczy tradycyjnych form płatności. Nadal będą mogły być używane bilety z kodem QR i warszawska plastikowa karta - to ukłon wobec osób przyzwyczajonych do bardziej tradycyjnych form – mówił na dzisiejszej konferencji prasowej zastępca prezydenta m.st. Warszawy Tomasz Mencina.
Wykonawca projektu został wybrany w drodze dialogu konkurencyjnego. Mennica Polska ma już doświadczenie we wdrażaniu nowoczesnych systemów biletowych w innych miastach.Przed nami wielkie zadanie i ogrom pracy – mówiła dyrektor ZTM Warszawa Katarzyna Strzegowska. Przygotowanie systemu trwać będzie dwa lata. Tak ogromy projekt wymaga bowiem precyzyjnego zaplanowania, zaprogramowania, zaprojektowania i testów. Wszystko po to, aby po jego uruchomieniu, wszystko działało bez zarzutu. Podpisanie umowy to bardzo ważny moment ale najważniejsze dopiero przed nami. To będzie naprawdę bardzo intensywna praca zarówno dla nas jako zespołu ZTM, ale również dla naszego wykonawcy. Warszawski transport publiczny jest bardzo nowoczesny, ale teraz wejdzie także w nową technologię, jeśli chodzi o obsługę mieszkańców pod kątem płatności za przejazdy.
W czasie prac nad nowym projektem muszą powstać zupełnie nowy portal pasażera, aplikacja, system centralny i planer podróży. Trzeba także wyprodukować 13 tys. nowych urządzeń rejestrujących płatności za przejazdy.Idealny system to system, w którym pasażer wsiada do pojazdu i nie zastanawia się, w jaki sposób może kupić bilet. Płatności cyfrowe oparte dzisiaj na kartach płatniczych - nie tylko w ich fizycznej postaci, ale również w postaci podpiętej do smartwatcha czy to aplikacji mobilnej są bardzo dużym komfortem dla pasażera. Takie płatności muszą być wygodne, bezpieczne i szybkie – mówi Katarzyna Budnicka-Filipiuk, prezes Zarządu Mennicy Polskiej. Dopełnieniem takiego super nowoczesnego systemu biletowego musi być dobrze działająca aplikacja mobilna wraz z możliwością zaplanowania podróży. To jest gigantyczne ułatwienie zarówno dla mieszkańców i pasażerów lokalnych jak również dla turystów.
Pasażerowie będą mogli poprzez indywidualne konto zakupić bilet długo i krótkookresowy, a także załatwić inne sprawy związane z komunikacją miejską, takie jak złożenie wniosków, reklamacje itp. W 2027 roku rozpocznie się także wyposażanie pojazdów oraz stacji metra w nowe urządzenia, w których będzie można kupić bilet elektroniczny. Wystarczy, że pasażer wybierze rodzaj biletu i przyłoży kartę płatniczą, telefon, czy zegarek z uruchomioną funkcją NFC, a jego bilet elektroniczny zostanie przypisany do wybranego narzędzia płatniczego. Ważne jest też to, że nadal będzie można używać także tradycyjnej Karty Miejskiej i biletu papierowego (z kodem QR, a nie jak obecnie z paskiem magnetycznym). I jeszcze jedna praktyczna nowość. Zarówno aplikacja, jak i portal pasażera wyposażone zostaną w planer podróży, dzięki któremu pasażerowie łatwo zaplanują podróż WTP, a system wybierze najkorzystniejszą dla nich trasę.Od 2027 roku pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego będą mogli łatwo i szybko płacić za przejazdy, a także załatwić wszystkie sprawy związane z komunikacją miejską nie ruszając się z przysłowiowej kanapy – wyjaśnia dyrektor Katarzyna Strzegowska.
W 2029 roku zakończy się montaż wszystkich urządzeń systemu w 2,5 tys. pojazdach WTP i na wszystkich stacjach metra. Do tego czasu działać będą równolegle dwa systemy – stary i nowy.