Zrównoważona infrastruktura transportowa oraz strefa tempo 30 dla Warszawy
Polska 2050 wnioskuje o przyspieszenie prac nad budową linii tramwajowej na zieloną Białołękę i Gocław. Popieramy ideę wprowadzenia strefy tempo 30 w Warszawie, zwracając uwagę na kilka istotnych elementów (sposób wdrażania projektu powinien być inkluzywny i służyć jak najszerszej grupie mieszkańców Warszawy.
Uczestnicy konferencji wskazali na pilną potrzebę opracowania spójnej wizji rozwoju metra w Warszawie jak również wyposażenie całej floty MZA w autobusy elektryczne już do 2035 roku, a nie dopiero do 2050. Są to ambitne i zielone cele dla Warszawy. Nasz ruch wnioskuje o rozwój stref czystego transportu w Warszawie wzorem pierwszej takiej strefy w Europie Środkowej, którą uchwalił Kraków. Jesteśmy również za lepszą integracją infrastruktury rowerowej i komunikacji miejskiej na styku Warszawy i sąsiednich gmin - odnosi się do tego. m.in. raport - Rowerem w Przyszłość, który przygotowało Stowarzyszenie Polska 2050 Warszawa oraz Mazowiecki Instytut Strategie 2050.
Dr hab. Marek Słoń ekspert z mazowieckiego Instytutu Strategie 2050 - zwrócił uwagę na fakty i mity, które pojawiają się wokół procesu wprowadzania strefy tempo 30 w Warszawie.
Przykłady takich mitów:
● “trzeba będzie jechać przez miasto 30 km/h” - nie, przejazd przez strefę to kilkaset metrów na początku lub na końcu podróży.
● “czas przejazdu przez miasto znacznie się wydłuży” - nie, w większości przypadków będzie dłuższy o mniej niż minutę.
● “nie wiadomo, czy będzie mniej wypadków, spalin i hałasu” - wiadomo, dobrze wprowadzona strefa tempo 30 przynosi efekty w postaci mniejszej ilości wypadków drogowych, mniejszej ilości osób poszkodowanych i zabitych w tych wypadkach, zmniejsza hałas oraz obniża poziom szkodliwych substancji pochodzących ze spalin.
Mikołaj Dorożała - koordynator ds. zrównoważonej mobilności Stowarzyszenie Polska 2050, członek zarządu Stowarzyszenia na Bielanach podkreślił:
Zwracamy szczególną uwagę na potrzebę minimalizacji opóźnień autobusów komunikacji miejskiej, uważamy, że tego typu projekt jest częścią szerszej wizji rozwoju miasta i powinien pojawić się w dokumencie dot. Zielonej Wizji Warszawy. Zwracamy uwagę na brak przekroju jezdni w analizowanych kryteriach dla ulic objętych strefą. W konsekwencji może to prowadzić do powstawania niesprzyjających idei projektu tempo 30 sytuacji, gdy postuluje się likwidację świateł na drodze o dwóch pasach w każdym kierunku, jak na odcinku ul. Kasprowicza, zwracamy uwagę na potrzebę zmiany w konstrukcji i funkcjonowaniu systemów zarządzania ruchem - światła, rozkłady jazdy komunikacji miejskiej oraz wnioskujemy o włączenie ekspertów Instytutu Strategie 2050 do dalszych prac nad tym projektem.
Wanda Brociek - członkini zarządu warszawskich struktur partii Polska 2050 Szymona Hołowni oraz liderka Stowarzyszenia Polska 2050 na Ursynowie zwróciła uwagę:
Do efektywnego przeprowadzenia projektu potrzebna jest przede wszystkim sprawna komunikacja z mieszkańcami, w tym potrzeba inkluzywności projektu strefa tempo 30 i innych tego typu projektów oraz rzetelne konsultacje społeczne. Urzędnicy muszą wyjść zza biurek, aby mieć jak najdokładniejsze, realne rozpoznanie terenu i potrzeb.
Donata Rapacka - Radna Dzielnicy Żoliborz przedstawiła doświadczenia działających już stref tempo 30 m.in. na Żoliborzu:
Projekt nie jest niczym nowym dla Warszawy - takie strefy/ograniczenia prędkości do 30km/h istnieją na warszawskich ulicach od wielu lat. Należy je teraz ujednolicić, aby stały się najbardziej efektywne i służyły poprawie jakości życia mieszkańców.