Zgłoszenia z numerów alarmowych 112 i 997, a od 2021 roku również 998, trafiają do operatorów numerów alarmowych zatrudnionych w centrach powiadamiania ratunkowego. Operatorzy przekazują drogą elektroniczną, wszystkie zebrane o zdarzeniu informacje do odpowiednich dyspozytorów Państwowej Straży Pożarnej i Policji, którzy decydują o zaangażowaniu odpowiednich jednostek.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji deklaruje, że niedługo dołączy jeszcze numer 999. "Dążąc do zapewnienia jednolitości systemu w Polsce, docelowo również numer alarmowy 999 będzie obsługiwany w centrach powiadamiania ratunkowego" - czytamy na stronie resortu.
W Polsce działa też aplikacja mobilna Alarm112 za pomocą której można wysłać zgłoszenie alarmowe do Centrum Powiadamiana Ratunkowego.
"Aplikacja mobilna Alarm112 umożliwia w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego przekazanie zgłoszenia alarmowego do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, przez osoby, które nie mogą wykonać połączenia głosowego, w szczególności osoby głuche i niedosłyszące. W Alarm112 możliwe jest poprzez wybór odpowiednich piktogramów określenie rodzaju i miejsca zdarzenia oraz wskazanie służby, której pomoc jest konieczna" - wyjaśnia MSWiA. (PAP)
autorka: Marta Stańczyk
mas/ akub/