Warszawa/ W 2022 roku stołeczni operatorzy numeru 112 odebrali ponad 1,2 mln połączeń
Co roku, 11 lutego w Europie obchodzony jest Dzień Numeru Alarmowego 112. Z tej okazji prezydent Warszawy spotkał się operatorami i wręczył im wyróżnienia.
"Obchodzimy Europejski Dzień Numeru 112, numeru który pozwala ratować życie. To ważny numer, bo po prostu ratuje życie. Niesłychanie istotne jest to, żeby o tym głośno mówić, żeby rozmawiać z obywatelami w jaki sposób z tego numeru korzystać" - powiedział Trzaskowski.
W Polsce jest 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Znajdują się w każdym mieście wojewódzkim, a na Mazowszu w Warszawie i w Radomiu. Stołeczne Centrum zostało uruchomione 28 listopada 2013 r. Zatrudnia 69 operatorów. Jest jedynym w Polsce ośrodkiem zorganizowanym poza strukturami MSWiA i prowadzonym przez samorząd. Mieści się przy ul. Młynarskiej 43/45, a swoim zakresem obejmuje obszar Warszawy.
W ubiegłym roku stołeczni operatorzy odebrali prawie 1 mln 283 tys. 332 połączenia telefoniczne – każdej doby odbierają blisko 3,6 tys. połączeń. Średni czas oczekiwania na połączenie z operatorem w Warszawie wynosi 9 sekund.
"Dziękuję każdemu pracownikowi stołecznego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, każdemu operatorowi 112 w kraju, za codzienną pracę i za czuwanie nad bezpieczeństwem mieszkańców. Życzę wam stalowych nerwów, wytrwałości i ogromu satysfakcji z wykonywanej pracy" – powiedział prezydent Warszawy.
W piątek 10 lutego w Stołecznym Centrum Bezpieczeństwa prezydent Warszawy spotkał się z operatorami numeru 112, którzy wyróżniają się ogromnym doświadczeniem, opanowaniem i empatią. Otrzymali od niego specjalne podziękowania.
"Nasza praca nie należy do najłatwiejszych, ale są w niej też wspaniałe chwile. Rodzic zgłasza zadławienie niemowlaka, a w pewnym momencie słychać płacz dziecka i rodzic mówi +już oddycha+. Są chwile bardzo trudne, kiedy dzwoni rodzic, że wszedł do domu i zastał swoje 12-letnie dziecko powieszone" – powiedziała Katarzyna Łachmańska, jedna z wyróżnionych przez prezydenta stolicy operatorów numeru 112. "Raz zadzwoniła 13-letnia dziewczynka, że jest z młodszym bratem sama w domu, a ktoś dobiera się do zamka. Operator polecił dzieciom, żeby zamknęli się w łazience, uspokajał je cały czas, że policja zaraz przyjedzie i wszystko dobrze się skończyło. Oby takich szczęśliwych zakończeń było jak najwięcej" – opowiedziała operatorka.
Na miejscu obecni byli też uczniowie z siedmiu szkół podstawowych, tegoroczni laureaci konkursu plastycznego "112 – ten numer ratuje życie". Urząd zorganizował go już po raz trzeci. W tej edycji wpłynęło blisko 160 prac. Nagrody przyznano 11 uczniom. Wraz z dyplomami otrzymali: smartwatche, tablety, słuchawki lub głośniki.
Prezydent Trzaskowski wyjaśnił, że konkurs organizowany jest po to, by zwiększać świadomość wśród dzieci o tym, czym jest i co równie ważne, czym nie jest numer 112. "Konkurs plastyczny to jedno z ciekawych narzędzi przekazywania nawet mniejszym dzieciom wiedzy o tym, jak zachować się w sytuacji kryzysowej, a także o tym, że nieuzasadnione korzystanie z numeru ratunkowego, blokowanie go może doprowadzić do tragedii" – dodał prezydent.
Zgłoszenia z numerów alarmowych 112 i 997, a od 2021 roku również 998, trafiają do operatorów numerów alarmowych zatrudnionych w centrach powiadamiania ratunkowego. Operatorzy przekazują drogą elektroniczną, wszystkie zebrane o zdarzeniu informacje do odpowiednich dyspozytorów Państwowej Straży Pożarnej i Policji, którzy decydują o zaangażowaniu odpowiednich jednostek.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji deklaruje, że niedługo dołączy jeszcze numer 999. "Dążąc do zapewnienia jednolitości systemu w Polsce, docelowo również numer alarmowy 999 będzie obsługiwany w centrach powiadamiania ratunkowego" - czytamy na stronie resortu.
W Polsce działa też aplikacja mobilna Alarm112 za pomocą której można wysłać zgłoszenie alarmowe do Centrum Powiadamiana Ratunkowego. (PAP)
autorka: Marta Stańczyk
mas/ akub/