Warszawa - europejski lider w łączeniu biznesu i turystyki
Turyści zagraniczni odwiedzjący Warszawę doceniają wysoki standard hoteli i restauracji, korzystny stosunek jakości do ceny oraz coraz liczniejsze wyróżnienia kulinarne, w tym rekomendacje przewodnika Michelin. Chwalą również bezpieczeństwo, czystość miasta i coraz bardziej ekologiczny transport publiczny, ułatwiający poruszanie się po stolicy. Warszawa zachwyca połączeniem historii i nowoczesności – od zabytkowej Starówki wpisanej na listę UNESCO po imponujące drapacze chmur. Dużym atutem jest też doskonała dostępność lotnicza i kolejowa oraz drogowa.Tytuł „Best European Capital of MICE & Leisure 2026” potwierdza mocną pozycję Warszawy na arenie międzynarodowej oraz jej konkurencyjność w organizacji wydarzeń biznesowych. Stwarza szanse na pozyskanie kolejnych konferencji, co przełoży się na dalsze wymierne korzyści ekonomiczne – od wzrostu obłożenia hoteli, poprzez powstawanie nowych miejsc pracy, po rozwój usług dla gości. Nagroda potwierdza markę stolicy Polski, w której można zarówno efektywnie pracować, tworzyć nowe idee, jak i atrakcyjnie spędzać czas wolny, korzystając z bogatej oferty kulturalnej i gastronomicznej − podkreśla prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.
Goście odwiedzający stolicę cenią również to, że Warszawa sprzyja aktywnemu stylowi życia. Nad Wisłą tętnią życiem bulwary, a na jej wschodnim brzegu znajdziemy plaże, ścieżki rowerowe, florę i faunę objętą ochroną obszaru Natura 2000. Latem stolica przyciąga koncertami i wydarzeniami plenerowymi. Warszawa słynie też z licznych parków i terenów zielonych, które zajmują 40% powierzchni miasta, czyniąc je naprawdę „zieloną metropolią”.Rynki Bliskiego Wschodu mają coraz większy potencjał rozwojowy dla warszawskiej turystyki. Nie bez znaczenia jest zatem fakt, że trofeum to otrzymaliśmy w Rijadzie, z którego Warszawa jest łatwo dostępna dzięki bezpośredniemu połączeniu, otwartemu przed rokiem przez PLL LOT. Tytuł potwierdza również, że współdziałanie samorządu miasta i Warszawskiej Organizacji Turystycznej w zakresie planowania rozwoju sektora turystycznego oraz promocji Warszawy jako destynacji turystycznej, stanowi skuteczną drogę wzmacniającą turystyczną markę stolicy − powiedział Paweł Moras, Dyrektor Stołecznego Biura Turystyki.
Turystyka biznesowa wzmacnia gospodarkę miasta
Z raportu Turystyka w Warszawie wynika, że turyści, którzy przyjeżdżają do Warszawy w celach biznesowych (zwłaszcza z zagranicy) wydają zdecydowanie więcej niż ci, którzy przyjeżdżają w pozostałych celach. Przemysł spotkań stanowi zatem jeden z kluczowych filarów Warszawskiej turystyki, przyczynia się także do równomiernego obłożenia obiektów usługowych w ciągu całego roku.
Raport podkreśla istotne znaczenie turystyki dla gospodarki miasta. W 2023 roku wydatki turystów osiągnęły poziom 12,2 miliarda złotych, a wpływy do budżetu Warszawy wyniosły 497 milionów złotych, co oznacza wzrost o 267 procent w porównaniu z rokiem 2019, sprzed pandemii. Szacuje się, że wkład gospodarki turystycznej w PKB miasta wyniósł 34 miliardy złotych, stanowiąc około 7,3% produktu krajowego brutto stolicy. Turystyka generuje również znaczącą liczbę miejsc pracy – w branżach związanych z obsługą ruchu turystycznego zatrudnionych jest ponad 92 tysiące osób.
EBD już po raz kolejny dostrzegło potencjał stolicy Polski. W 2023 roku Warszawa wygrała konkurs na najlepszy kierunek turystyczny Europy, tytuł ten przyczynił się do wzrostu zainteresowania turystycznymi walorami miasta, a w następstwie – wzrostu liczby odwiedzin Warszawy z kraju i zagranicy.









