W ubiegłym roku centra powiadamiania ratunkowego zarejestrowały ponad 21,3 mln połączeń
11 lutego obchodzony jest Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Jak poinformowało MSWiA, w ubiegłym roku w centrach powiadamiania ratunkowego odnotowano ponad 21,3 mln połączeń przychodzących. To o prawie 180 tys. zgłoszeń więcej niż w 2021 roku. Na jednego operatora przypadało średnio prawie 1,3 tys. połączeń miesięcznie.
Resort poinformował, że najwyższy wynik wśród połączeń przychodzących zarejestrowano w CPR w: Katowicach - ponad 2,4 mln zgłoszeń, Poznaniu - 1,91 mln zgłoszeń, Wrocławiu - 1,91 mln zgłoszeń i Radomiu - ponad 1,9 mln zgłoszeń.
"Na numery alarmowe najwięcej osób dzwoniło między godz. 11, a 20. Najwięcej osób potrzebowało pomocy w soboty. Zarejestrowano prawie 3,5 mln sobotnich połączeń przychodzących" - poinformował Wydział Prasowy MSWiA.
Numer 112 był najczęściej wybierany w przypadku zdarzeń związanych z komunikacją drogową – ponad 745 tys., innymi interwencjami – blisko 649 tys., złym samopoczuciem – prawie 620 tys., zakłóceniem porządku publicznego – ponad 553 tys.
"Najwięcej, bo prawie 45 proc. wszystkich zgłoszeń CPR przekazały do Policji. Prawie 40 proc. zostało przekazanych do Państwowego Ratownictwa Medycznego. Natomiast do PSP skierowano prawie 7 proc. Pozostałe zgłoszenia przekazano do służb pomocniczych" - poinformowano.
Niespełna 37 proc. wszystkich zgłoszeń było zasadnych. Spośród połączeń przychodzących do centrów powiadamiania ratunkowego 35,7 proc. było zgłoszeniami niezasadnymi, czyli takimi, które nie wymagały interwencji służb. Pozostałe - prawie 5,9 mln - były anulowane przez dzwoniących przed ich odebraniem przez operatorów.
W ubiegłym roku zarejestrowano łącznie 23,5 tys. zgłoszeń eCall, czyli z ogólnoeuropejskiego samochodowego systemu szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. To wynik o prawie 50 proc. wyższy niż w 2021 roku, kiedy takich zgłoszeń było 15,6 tys.
"Najwyższą liczbę powiadomień zarejestrowano w lutym – 2,5 tys. Jeśli chodzi o centra, gdzie odnotowano najwięcej takich zgłoszeń, były to CPR w Radomiu – blisko 3,5 tys. i CPR w Katowicach – 2 tys." - poinformowano.
W ubiegłym roku zarejestrowano łącznie ponad 1,5 tys. zgłoszeń SMS. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w lipcu (185), sierpniu (180), lutym (156) oraz czerwcu (154). Do służb przekazano prawie 1,3 tys. zgłoszeń zasadnych.
Resort przekazał, że pod koniec grudnia 2022 r. aktywnych było 18,8 tys. użytkowników aplikacji mobilnej Alarm112, które dokonały rejestracji od czasu jej publikacji w sklepach.
Jak poinformowano, po wybuchu wojny na Ukrainie wzmocniono zdolności centrów powiadamiania ratunkowego do obsługi zgłoszeń kierowanych na numer alarmowy 112 przez Ukraińców. Pod koniec lutego ubiegłego roku powstały tymczasowe procedury obsługi zgłoszeń alarmowych dotyczących uchodźców z Ukrainy. Dodano, że MSWiA, we współpracy z CPR stworzyło grafik operatorów ukraińsko i rosyjskojęzycznych, zapewniający równomierne ich rozłożenie na zmianach dziennych i nocnych.
"W pierwszym okresie po wybuchu konfliktu nastąpił ponad ośmiokrotny wzrost liczby kierowanych połączeń. Ogółem w roku 2022 zanotowano ponad 60 tys. połączeń z telefonów komórkowych definiowanych ukraińskim numerem kierunkowym" - poinformowano.
W Polsce funkcjonuje 17 centrów powiadamiania ratunkowego. Dwa takie centra są na Mazowszu (w Warszawie i Radomiu) oraz po jednym w pozostałych województwach. Na stanowisku operatora numerów alarmowych zatrudnionych jest blisko 1,2 tys. osób.
autor: Marcin Chomiuk
mchom/ akub/