Sejm za częścią poprawek Senatu do nowelizacji poprawiającej bezpieczeństwo w przewozach na aplikację
Sejm przegłosował m.in. poprawkę dotyczącą weryfikacji kierowcy przez przedsiębiorcę prowadzącego pośrednictwo przy przewozie osób. Zgodnie z przyjętą poprawką przedsiębiorca weryfikuje w trakcie wykonywania przewozu, z częstotliwością niezbędną dla zapewnienia bezpieczeństwa przewozu osób, co najmniej raz na 50 przewozów, jednak nie rzadziej niż raz na siedem dni czy osoba wykonująca przewóz osób jest rzeczywiście osobą, której ten przewóz zlecono. Wcześniejszy zapis mówił, że taka weryfikacja odbywa się nie rzadziej niż raz na 100 przewozów.
Posłowie odrzucili natomiast poprawkę Senatu dotyczącą tego, by zaświadczeń o niekaralności kierowcy z kraju jego pochodzenia nie musieli przedstawiać obywatele krajów Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz obywatele Ukrainy.
Odrzucono również poprawkę umożliwiającą dokonanie weryfikacji kierowcy nie tylko przez weryfikację zdjęcia przedstawiającego wizerunek twarzy kierowcy, ale także innych danych biometrycznych.
Nowela przyjęta przez Sejm w połowie kwietnia dotyczy m.in. podniesienia bezpieczeństwa pasażerów przy realizacji przewozów drogowych przez tzw. taksówki na aplikację, m.in. poprzez lepszą niż do tej pory weryfikację tożsamości kierującego pojazdem.
Przedsiębiorcy pośredniczący w przewozach drogowych będą zobowiązani m.in. do weryfikacji kierowców, którzy wykonują przewozy, przed rozpoczęciem współpracy i zleceniem pierwszego przewozu – w trybie osobistego stawiennictwa, w tym ich tożsamości (utrwalenie wizerunku), posiadanych uprawnień (prawa jazdy) oraz niekaralności; weryfikacji dokumentów uprawniających do kierowania pojazdem, a w przypadku polskich dokumentów do sprawdzenia ich autentyczności.
Nowe przepisy mają zaostrzyć również kary za naruszenie obowiązków zapisanych w ustawie - zarówno dla przedsiębiorców, którzy pośredniczą w przewozach, jak i dla osób wykonujących przewóz.
Inna zmiana wprowadzona przez Sejm dotyczy tego, by przedsiębiorca prowadzący pośrednictwo przy przewozie osób w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy dokonał weryfikacji "wykonujących przewóz osób zlecony na rzecz tego przedsiębiorcy, z którym rozpoczął współpracę przed dniem wejścia w życie (...) ustawy".
Przepisy zobowiązują też przedsiębiorcę prowadzącego pośrednictwo przy przewozie osób do weryfikacji - w tym elektronicznie za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość w trakcie świadczenia usługi przewozu, z częstotliwością niezbędną dla zapewnienia bezpieczeństwa przewozu osób, co najmniej raz na 50 przewozów, jednak nie rzadziej niż raz na siedem dni - czy osoba wykonująca przewóz osób jest rzeczywiście osobą, której ten przewóz zlecono".
Nowe przepisy przywracają sytuację prawną sprzed 2022 r. Regulacja wprowadza przepis, zgodnie z którym informacje o otrzymanej liczbie punktów zgromadzone w centralnej ewidencji mają być usuwane po roku, a nie dwóch latach. Przywrócony zostanie mechanizm, zgodnie z którym zatrzymane prawo jazdy - po okresie, na który zostało zatrzymane - będzie automatycznie zwracane, bez konieczności składania wniosku.
Regulacja przywraca także odpłatne szkolenia pozwalające na zredukowanie sześciu punktów karnych. Z tego rozwiązania - maksymalnie raz na pół roku - będą mogli korzystać kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy od co najmniej roku.
Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta Andrzeja Dudy. (PAP)
autor: Marcin Chomiuk
mchom/ akub/