16 wrzesień 2019

Jak technologia 5G zmieni świat?

fot. nadesłane
Przeciętny użytkownik smartfona sięga po niego około 100 razy w ciągu dnia. Te dane potwierdzają, że współczesny człowiek nie jest w stanie na długo odłączyć się od internetowej rzeczywistości. Technologia 5G, gwarantująca szybszy mobilny transfer danych, ma być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na ich wymianę. Analitycy Deutsche Bank Research dowodzą jednak, że sieć 5G nie wzbudza żywych reakcji klientów indywidualnych. W przeciwieństwie do przedsiębiorców - zwłaszcza tych z sektora przemysłowego.
REKLAMA
Jednym z głównych zarzutów stawianych technologii 5G, z perspektywy indywidualnego użytkownika smartfona, jest brak nowej, unikalnej opcji uzasadniającej jej zakup. Sieci 4G, czy wcześniej 3G, na starcie oferowały swoim użytkownikom streaming materiałów video w dobrej jakości, czy możliwość dzielenia się zdjęciami. Tymczasem technologia 5G nie będzie – zdaniem ekspertów – fundamentalnie zmieniać jakości doświadczenia użytkownika korzystającego przez nią z Internetu.

To sprawia, że konsumenci, którzy już dziś mają dostęp do technologii 5G, nie chcą za nią więcej płacić. Przykładowo, jak pokazują dane analizowane przez Deutsche Bank Research, w Stanach Zjednoczonych jedynie 10 proc. klientów deklaruje chęć płacenia 6 USD lub więcej miesięcznie za możliwość korzystania z 5G. Wyjątek stanowią Chiny, gdzie 2/3 konsumentów wyraziło chęć inwestycji w tę technologię pod warunkiem, że umożliwi ona szybsze korzystania z mediów społecznościowych czy skróci czas ładowania gier na telefon. Powód tego zapału może być jednak prozaiczny. Mieszkańcy Chin częściej niż w innych krajach mają problemy z jakością sygnału komórkowego na terenach podmiejskich.

Technologia generująca problemy

Kolejnym zarzutem pod adresem technologii 5G jest emisja promieniowania. Głośno stało się o niej m.in. po tym, jak stolica Belgii jakiś czas temu wdrożyła surowe przepisy ochrony przed promieniowaniem z powodów zdrowotnych. Według władz Brukseli, oszacowanie wpływu 5G na skutki zdrowotne dla obywateli jest niemożliwe. I z tego właśnie powodu nie godzą się na jej uruchmienie.

Nie mogę wdrożyć takiej technologii, jeśli standardy promieniowania, które mają chronić obywatela, nie są przestrzegane - skomentowała belgijska minister środowiska, Céline Fremault. –  Mieszkańcy Brukseli nie są królikami doświadczalnymi, których zdrowie można sprzedać dla zysku. Tu nie ma miejsca na wątpliwości – dodała minister. Obawy Belgii mogą nie być bezpodstawne. Obecnie eksperci nie są w stanie wykluczyć negatywnego wpływu 5G na organizm człowieka i środowisko naturalne.

Obiekcje mają również sami dostawcy usługi, którzy zwracają uwagę na to, że nowa technologia to dla nich większe koszty. W przeciwieństwie do poprzednich sieci, fale wykorzystywane przez 5G są krótsze. Mają więc mniejszy zasięg, co powoduje trudności z przenikaniem obiektów stałych, takich jak np. ściany. Aby wyeliminować ten problem, dostawcy usługi muszą zbudować więcej stacji bazowych, narażając się na dodatkowe wydatki. Biorąc pod uwagę niskie zainteresowanie siecią 5G wśród klientów indywidualnych, dostawcy mogą mieć ograniczoną motywację do ponoszenia ponadplanowych kosztów.

Fabryka przyszłości

Wątpliwości usługodawców może jednak rozwiać zainteresowanie siecią 5G ze strony klientów biznesowych. Mimo, że na zaskarbienie sobie serc prywatnych użytkowników smartfonów liczyć na razie nie można, technologia ta zyskuje popularność wśród przedsiębiorców w branży produkcyjnej. Przykładem może być niemiecka firma Siemens, która planuje wdrożenie 5G w celu stworzenia tzw. inteligentnej fabryki (smart factory). Idea ta polega na samoistnym dostosowaniu się maszyn do warunków panujących w fabryce, co ułatwi wymianę informacji między pracownikami i zwiększy ich efektywność. Wynika to z faktu, że szybkość sieci 5G i niskie opóźnienia w transmisji danych zmniejszają ryzyko popełnienia błędów. Robot będzie w stanie np. samodzielnie przerwać pracę, w chwili gdy kamera wykryje obcy obiekt na taśmie przenośnika. Jednak to nie koniec zalet. Siła 5G umożliwia transmitowanie danych nawet z miliona maszyn na przestrzeni obejmującej jeden kilometr kwadratowy. To da pracownikom fabryk możliwość korzystania z wielu urządzeń jednocześnie. Roboty będą mogły samoistnie przemieszczać się po obszarze fabryki i docierać do miejsc, w których pojawił się problem.

5G ułatwi poruszanie się po mieście

Obszarem, w którym drzemie olbrzymi potencjał 5G w zakresie połączenia potrzeb indywidualnych konsumentów i przedsiębiorców z branży przemysłowej, są inteligentne miasta. Smart cities mogłyby stanowić odpowiedź m.in. na problem rosnących cen mieszkań. Dzięki szybszej komunikacji miejskiej ludzie pokonywaliby większe odległości w krótszym czasie. To z kolei wpłynęłoby na to, że częściej wybieraliby mieszkania w tańszych lokalizacjach, znajdujących się poza centrum. W ślad za inteligentnymi miastami mogłyby pójść np. autonomiczne samochody. Do ich działania niezbędna jest sieć o mocy jaką oferuje 5G.

Inne projekty, skierowane do klientów indywidualnych i wykorzystujące technologię 5G, zakładają również możliwość przeprowadzania zdalnych operacji i tworzenia filmów VR (wirtualna rzeczywistość). Te przykłady dowodzą, że mimo braku entuzjazmu niektórych środowisk, sieć 5G może nieść wiele korzyści dla ogółu konsumentów. Według analityków Deutsche Raport Research, rewolucja cyfrowa jest potrzebna zwłaszcza Europie, której grozi pozostanie w tyle za USA i Chinami. Dziś, podczas gdy Europejczycy sprzeczają się o zasadność technologii 5G, Chiny wdrażają w życie plan ,,wyprodukowano w Chinach 2025”. Chcą w ten sposób postawić się w roli globalnego lidera w kwestii robotyki,  automatyki i innych sektorów.

Spory o 5G w Europie mogą sprawić, że nasz kontynent przestanie być konkurencyjny na arenie międzynarodowej, a w konsekwencji atrakcyjny dla inwestorów. By nie dopuścić do ziszczenia się tego czarnego scenariusza, Europa musi posiadać infrastrukturę cyfrową – podkreślają autorzy raportu Deutsche Bank Research. Jak wykazała ankieta przeprowadzona przez German Bitkom Research, 93 proc. firm biorących udział w badaniu  oczekuje, że 5G pozwoli na dalszą implementację nowych technologii cyfrowych. Natomiast 84 proc. jest zdania, że wdrożenie sieci 5G pozytywnie wpłynie na produktywność niemieckich firm. Być może jest to zapowiedzią ocieplenia się nastrojów względem tej technologii w Europie. 
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Warszawie

kiedy
2019-10-17 19:00
miejsce
Teatr Collegium Nobilium,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-17 19:30
miejsce
Teatr Palladium, Warszawa, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-17 19:30
miejsce
Centralna Spółdzielnia Komediowa,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-17 19:30
miejsce
Teatr Młyn - Scena na Poddaszu ,...
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.