Mistrz i Małgorzata - musical
miejsce: Studio Buffo, Warszawa, ul. Konopnickiej 6
bilety: KUP BILET
data: 2024-11-16 19:00
miejsce: Studio Buffo, Warszawa, ul. Konopnickiej 6
bilety: KUP BILET
data: 2024-11-17 14:00
miejsce: Studio Buffo, Warszawa, ul. Konopnickiej 6
bilety: KUP BILET
data: 2024-11-17 19:00
miejsce: Studio Buffo, Warszawa, ul. Konopnickiej 6
bilety: KUP BILET
data: 2024-12-14 19:00
miejsce: Studio Buffo, Warszawa, ul. Konopnickiej 6
bilety: KUP BILET
"Mistrz i Małgorzata" to jedno z najważniejszych dzieł literackich XX wieku. Satyryczny obraz Moskwy lat trzydziestych minionego stulecia, Jerozolima w czasach Piłata i Chrystusa, Bal Pełni Księżyca, wyprawiany przez Szatana dla największych złoczyńców tego świata... i piąty wymiar, który ostatecznie kompromituje materialistyczną koncepcję świata. Powieść Bułhakowa jest dla mnie niezwykle inspirująca, to doskonały materiał literacki na stworzenie widowiska pełnego magii i humoru, dający okazję do inscenizacyjnego rozmachu i zadumy nad losami świata. Wreszcie "Mistrz i Małgorzata" opowiada o rzeczach dla mnie najistotniejszych- o miłości i artystycznej wolności.
Michaił Bułhakow żył i tworzył w czasach największego w historii eksperymentu z dziedziny inżynierii społecznej. Bolszewicy, aby stworzyć "nowy ład" podporządkowali sobie wszystko i wszystkich. Lenin już w 1918 roku nakazał zamknięcie wszystkich niezależnych gazet, w 1922 wprowadził cenzurę kontrolującą każdą dziedzinę artystycznej twórczości, doprowadzając do degradacji statusu artystów i pisarzy. Podporządkował sobie sądy, a prawo służyło jedynie uprawomocnianiu jego decyzji. Stalin uczynił Rosję sowiecką miejscem, w którym życie było nie do zniesienia...
W takiej rzeczywistości Bułhakow pisał "Mistrza i Małgorzatę". W swej literackiej wyobraźni sprowadza do Moskwy szatana. Woland i jego świta w strasznym świecie stalinowskiego terroru nie muszą czynić zła. Ono istnieje w wymiarze nie mającym sobie równych w historii człowieka. Podłość, chciwość, donosicielstwo, służalczość czy tchórzostwo mieszkańców ówczesnej Moskwy jest wszechobecne. Diabeł już nie jest ludziom potrzebny. Bóg także... Mistrz w świecie tryumfującego, totalnego zła, w swojej powieści przywołuje bezwarunkowe i totalne dobro - postać Chrystusa, co w czasach stalinowskiego terroru jest aktem niezwykłej odwagi i artystycznej wolności. Bolszewicy mu tego nie wybaczą. Małgorzata, dla której emanacją wolności jest miłość, staje się wiedźmą, aby uratować ukochanego. "Piąty wymiar" - fantastyczny świat, który poznamy podążając za Małgorzatą, staje się w końcu azylem dla naszych bohaterów, ich ucieczką od strasznej, stalinowskiej rzeczywistości.
Na krótko przed śmiercią Bułhakow wyszeptał: "żeby wiedzieli... żeby wiedzieli". Jako reżyser mam zaszczyt podążać za literackim geniuszem Michaiła Bułhakowa. Spektakl "Mistrz i Małgorzata" powstał właśnie po to: "żeby wiedzieli...". Janusz Józefowicz
Twórcy:
Libretto - Galina Polidi, Yury Ryashentsev
Przekład i opracowanie libretta, inscenizacja, reżyseria, choreografia - Janusz Józefowicz
Teksty piosenek - Andrzej Poniedzielski
Muzyka - Janusz Stokłosa
Scenografia - Andrzej Woron i Marek Chowaniec
Wykonanie scenografii - Bartek Kłosek
Efekty iluzjonistyczne i pirotechniczne - Wojciech Rotowski
Kostiumy - Anna Zeman
Oświetlenie - Sławomir Zwierzyński
Obsada:
Małgorzata - Natasza Urbańska/Katarzyna Granecka
Mistrz - Rafał Drozd/ Mateusz Jakubiec
Woland - Mirosław Konarowski/Andrzej Niemirski
Korowiow - Mariusz Czajka
Behemot - Arkadiusz Pyć
Azazello - Paweł Orłowski
Hella - Katarzyna Granecka/Karolina Piwosz
Iwan Bezdomny - Mateusz Jakubiec/Wojciech Wereśniak
Piłat - Piotr Halicki/Patryk Rymanowski
Ha-Nocri - Mariusz Dyba/Jerzy Grzechnik
Kajfasz - Wojciech Gierlach
Berlioz/Popławski - Cezary Scharmach
Annuszka - Katarzyna Zając
Czastuszki - Joanna Pałucka, Anna Ścigalska, Grzegorz Kucias, Stefan Każuro
Łatuński/Zagriwow - Robert Kowalski
Konferansjer/Bufetowy /Lichodajew - Paweł Pabisiak/Maciej Gąsiorek
Natasza - Wiktoria Kostrzewa
Nikanor/Baron Maigel - Jerzy Łazewski
Bufetowa/Pielęgniarka - Beata Urbańska
Dzieci - Pola Niemirska, Amelia Szymczyk, Gustaw Michoń, Filip Rutkowski
Wokaliści:
Gabriela Coutinho, Wiktoria Kostrzewa, Mariola Napieralska, Patrycja Sadowska, Weronika Stańkowska,
Jakub Kamiński, Bartek Ledwan, Maksymilian Więckowski
Tancerze:
Inga Gołębiowska, Aleksandra Kosińska, Patrycja Nowak, Agata Nowakowska, Karolina Stępień,
Błażej Ciszek, Patryk Darłak, Krystian Jabłoński, Jakub Sosnowski
Pies Piłata - Oregano
Obsługa techniczna:
Nagłośnienie - Jakub Nowakowski
Projekcje - Mateusz Będziński
Efekty kaskaderskie - Paweł Grzybczyk, Krzysztof Frydrych, Jakub Niewęgłowski
Szef sceny - Artur Czajkowski
Technicy - Adam Łączyński (rekwizytor), Michał Majer, Marek Musiał, Sebastian Czernik
Asystentka reżysera - Kamila Polit
Czas trwania: około 200 minut łącznie z przerwą.
Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 16 roku życia.
"Mistrz i Małgorzata" to jedno z najważniejszych dzieł literackich XX wieku. Satyryczny obraz Moskwy lat trzydziestych minionego stulecia, Jerozolima w czasach Piłata i Chrystusa, Bal Pełni Księżyca, wyprawiany przez Szatana dla największych złoczyńców tego świata... i piąty wymiar, który ostatecznie kompromituje materialistyczną koncepcję świata. Powieść Bułhakowa jest dla mnie niezwykle inspirująca, to doskonały materiał literacki na stworzenie widowiska pełnego magii i humoru, dający okazję do inscenizacyjnego rozmachu i zadumy nad losami świata. Wreszcie "Mistrz i Małgorzata" opowiada o rzeczach dla mnie najistotniejszych- o miłości i artystycznej wolności.
Michaił Bułhakow żył i tworzył w czasach największego w historii eksperymentu z dziedziny inżynierii społecznej. Bolszewicy, aby stworzyć "nowy ład" podporządkowali sobie wszystko i wszystkich. Lenin już w 1918 roku nakazał zamknięcie wszystkich niezależnych gazet, w 1922 wprowadził cenzurę kontrolującą każdą dziedzinę artystycznej twórczości, doprowadzając do degradacji statusu artystów i pisarzy. Podporządkował sobie sądy, a prawo służyło jedynie uprawomocnianiu jego decyzji. Stalin uczynił Rosję sowiecką miejscem, w którym życie było nie do zniesienia...
W takiej rzeczywistości Bułhakow pisał "Mistrza i Małgorzatę". W swej literackiej wyobraźni sprowadza do Moskwy szatana. Woland i jego świta w strasznym świecie stalinowskiego terroru nie muszą czynić zła. Ono istnieje w wymiarze nie mającym sobie równych w historii człowieka. Podłość, chciwość, donosicielstwo, służalczość czy tchórzostwo mieszkańców ówczesnej Moskwy jest wszechobecne. Diabeł już nie jest ludziom potrzebny. Bóg także... Mistrz w świecie tryumfującego, totalnego zła, w swojej powieści przywołuje bezwarunkowe i totalne dobro - postać Chrystusa, co w czasach stalinowskiego terroru jest aktem niezwykłej odwagi i artystycznej wolności. Bolszewicy mu tego nie wybaczą. Małgorzata, dla której emanacją wolności jest miłość, staje się wiedźmą, aby uratować ukochanego. "Piąty wymiar" - fantastyczny świat, który poznamy podążając za Małgorzatą, staje się w końcu azylem dla naszych bohaterów, ich ucieczką od strasznej, stalinowskiej rzeczywistości.
Na krótko przed śmiercią Bułhakow wyszeptał: "żeby wiedzieli... żeby wiedzieli". Jako reżyser mam zaszczyt podążać za literackim geniuszem Michaiła Bułhakowa. Spektakl "Mistrz i Małgorzata" powstał właśnie po to: "żeby wiedzieli...". Janusz Józefowicz
Twórcy:
Libretto - Galina Polidi, Yury Ryashentsev
Przekład i opracowanie libretta, inscenizacja, reżyseria, choreografia - Janusz Józefowicz
Teksty piosenek - Andrzej Poniedzielski
Muzyka - Janusz Stokłosa
Scenografia - Andrzej Woron i Marek Chowaniec
Wykonanie scenografii - Bartek Kłosek
Efekty iluzjonistyczne i pirotechniczne - Wojciech Rotowski
Kostiumy - Anna Zeman
Oświetlenie - Sławomir Zwierzyński
Obsada:
Małgorzata - Natasza Urbańska/Katarzyna Granecka
Mistrz - Rafał Drozd/ Mateusz Jakubiec
Woland - Mirosław Konarowski/Andrzej Niemirski
Korowiow - Mariusz Czajka
Behemot - Arkadiusz Pyć
Azazello - Paweł Orłowski
Hella - Katarzyna Granecka/Karolina Piwosz
Iwan Bezdomny - Mateusz Jakubiec/Wojciech Wereśniak
Piłat - Piotr Halicki/Patryk Rymanowski
Ha-Nocri - Mariusz Dyba/Jerzy Grzechnik
Kajfasz - Wojciech Gierlach
Berlioz/Popławski - Cezary Scharmach
Annuszka - Katarzyna Zając
Czastuszki - Joanna Pałucka, Anna Ścigalska, Grzegorz Kucias, Stefan Każuro
Łatuński/Zagriwow - Robert Kowalski
Konferansjer/Bufetowy /Lichodajew - Paweł Pabisiak/Maciej Gąsiorek
Natasza - Wiktoria Kostrzewa
Nikanor/Baron Maigel - Jerzy Łazewski
Bufetowa/Pielęgniarka - Beata Urbańska
Dzieci - Pola Niemirska, Amelia Szymczyk, Gustaw Michoń, Filip Rutkowski
Wokaliści:
Gabriela Coutinho, Wiktoria Kostrzewa, Mariola Napieralska, Patrycja Sadowska, Weronika Stańkowska,
Jakub Kamiński, Bartek Ledwan, Maksymilian Więckowski
Tancerze:
Inga Gołębiowska, Aleksandra Kosińska, Patrycja Nowak, Agata Nowakowska, Karolina Stępień,
Błażej Ciszek, Patryk Darłak, Krystian Jabłoński, Jakub Sosnowski
Pies Piłata - Oregano
Obsługa techniczna:
Nagłośnienie - Jakub Nowakowski
Projekcje - Mateusz Będziński
Efekty kaskaderskie - Paweł Grzybczyk, Krzysztof Frydrych, Jakub Niewęgłowski
Szef sceny - Artur Czajkowski
Technicy - Adam Łączyński (rekwizytor), Michał Majer, Marek Musiał, Sebastian Czernik
Asystentka reżysera - Kamila Polit
Czas trwania: około 200 minut łącznie z przerwą.
Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 16 roku życia.
"Mistrz i Małgorzata" to jedno z najważniejszych dzieł literackich XX wieku. Satyryczny obraz Moskwy lat trzydziestych minionego stulecia, Jerozolima w czasach Piłata i Chrystusa, Bal Pełni Księżyca, wyprawiany przez Szatana dla największych złoczyńców tego świata... i piąty wymiar, który ostatecznie kompromituje materialistyczną koncepcję świata. Powieść Bułhakowa jest dla mnie niezwykle inspirująca, to doskonały materiał literacki na stworzenie widowiska pełnego magii i humoru, dający okazję do inscenizacyjnego rozmachu i zadumy nad losami świata. Wreszcie "Mistrz i Małgorzata" opowiada o rzeczach dla mnie najistotniejszych- o miłości i artystycznej wolności.
Michaił Bułhakow żył i tworzył w czasach największego w historii eksperymentu z dziedziny inżynierii społecznej. Bolszewicy, aby stworzyć "nowy ład" podporządkowali sobie wszystko i wszystkich. Lenin już w 1918 roku nakazał zamknięcie wszystkich niezależnych gazet, w 1922 wprowadził cenzurę kontrolującą każdą dziedzinę artystycznej twórczości, doprowadzając do degradacji statusu artystów i pisarzy. Podporządkował sobie sądy, a prawo służyło jedynie uprawomocnianiu jego decyzji. Stalin uczynił Rosję sowiecką miejscem, w którym życie było nie do zniesienia...
W takiej rzeczywistości Bułhakow pisał "Mistrza i Małgorzatę". W swej literackiej wyobraźni sprowadza do Moskwy szatana. Woland i jego świta w strasznym świecie stalinowskiego terroru nie muszą czynić zła. Ono istnieje w wymiarze nie mającym sobie równych w historii człowieka. Podłość, chciwość, donosicielstwo, służalczość czy tchórzostwo mieszkańców ówczesnej Moskwy jest wszechobecne. Diabeł już nie jest ludziom potrzebny. Bóg także... Mistrz w świecie tryumfującego, totalnego zła, w swojej powieści przywołuje bezwarunkowe i totalne dobro - postać Chrystusa, co w czasach stalinowskiego terroru jest aktem niezwykłej odwagi i artystycznej wolności. Bolszewicy mu tego nie wybaczą. Małgorzata, dla której emanacją wolności jest miłość, staje się wiedźmą, aby uratować ukochanego. "Piąty wymiar" - fantastyczny świat, który poznamy podążając za Małgorzatą, staje się w końcu azylem dla naszych bohaterów, ich ucieczką od strasznej, stalinowskiej rzeczywistości.
Na krótko przed śmiercią Bułhakow wyszeptał: "żeby wiedzieli... żeby wiedzieli". Jako reżyser mam zaszczyt podążać za literackim geniuszem Michaiła Bułhakowa. Spektakl "Mistrz i Małgorzata" powstał właśnie po to: "żeby wiedzieli...". Janusz Józefowicz
Twórcy:
Libretto - Galina Polidi, Yury Ryashentsev
Przekład i opracowanie libretta, inscenizacja, reżyseria, choreografia - Janusz Józefowicz
Teksty piosenek - Andrzej Poniedzielski
Muzyka - Janusz Stokłosa
Scenografia - Andrzej Woron i Marek Chowaniec
Wykonanie scenografii - Bartek Kłosek
Efekty iluzjonistyczne i pirotechniczne - Wojciech Rotowski
Kostiumy - Anna Zeman
Oświetlenie - Sławomir Zwierzyński
Obsada:
Małgorzata - Natasza Urbańska/Katarzyna Granecka
Mistrz - Rafał Drozd/ Mateusz Jakubiec
Woland - Mirosław Konarowski/Andrzej Niemirski
Korowiow - Mariusz Czajka
Behemot - Arkadiusz Pyć
Azazello - Paweł Orłowski
Hella - Katarzyna Granecka/Karolina Piwosz
Iwan Bezdomny - Mateusz Jakubiec/Wojciech Wereśniak
Piłat - Piotr Halicki/Patryk Rymanowski
Ha-Nocri - Mariusz Dyba/Jerzy Grzechnik
Kajfasz - Wojciech Gierlach
Berlioz/Popławski - Cezary Scharmach
Annuszka - Katarzyna Zając
Czastuszki - Joanna Pałucka, Anna Ścigalska, Grzegorz Kucias, Stefan Każuro
Łatuński/Zagriwow - Robert Kowalski
Konferansjer/Bufetowy /Lichodajew - Paweł Pabisiak/Maciej Gąsiorek
Natasza - Wiktoria Kostrzewa
Nikanor/Baron Maigel - Jerzy Łazewski
Bufetowa/Pielęgniarka - Beata Urbańska
Dzieci - Pola Niemirska, Amelia Szymczyk, Gustaw Michoń, Filip Rutkowski
Wokaliści:
Gabriela Coutinho, Wiktoria Kostrzewa, Mariola Napieralska, Patrycja Sadowska, Weronika Stańkowska,
Jakub Kamiński, Bartek Ledwan, Maksymilian Więckowski
Tancerze:
Inga Gołębiowska, Aleksandra Kosińska, Patrycja Nowak, Agata Nowakowska, Karolina Stępień,
Błażej Ciszek, Patryk Darłak, Krystian Jabłoński, Jakub Sosnowski
Pies Piłata - Oregano
Obsługa techniczna:
Nagłośnienie - Jakub Nowakowski
Projekcje - Mateusz Będziński
Efekty kaskaderskie - Paweł Grzybczyk, Krzysztof Frydrych, Jakub Niewęgłowski
Szef sceny - Artur Czajkowski
Technicy - Adam Łączyński (rekwizytor), Michał Majer, Marek Musiał, Sebastian Czernik
Asystentka reżysera - Kamila Polit
Czas trwania: około 200 minut łącznie z przerwą.
Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 16 roku życia.
"Mistrz i Małgorzata" to jedno z najważniejszych dzieł literackich XX wieku. Satyryczny obraz Moskwy lat trzydziestych minionego stulecia, Jerozolima w czasach Piłata i Chrystusa, Bal Pełni Księżyca, wyprawiany przez Szatana dla największych złoczyńców tego świata... i piąty wymiar, który ostatecznie kompromituje materialistyczną koncepcję świata. Powieść Bułhakowa jest dla mnie niezwykle inspirująca, to doskonały materiał literacki na stworzenie widowiska pełnego magii i humoru, dający okazję do inscenizacyjnego rozmachu i zadumy nad losami świata. Wreszcie "Mistrz i Małgorzata" opowiada o rzeczach dla mnie najistotniejszych- o miłości i artystycznej wolności.
Michaił Bułhakow żył i tworzył w czasach największego w historii eksperymentu z dziedziny inżynierii społecznej. Bolszewicy, aby stworzyć "nowy ład" podporządkowali sobie wszystko i wszystkich. Lenin już w 1918 roku nakazał zamknięcie wszystkich niezależnych gazet, w 1922 wprowadził cenzurę kontrolującą każdą dziedzinę artystycznej twórczości, doprowadzając do degradacji statusu artystów i pisarzy. Podporządkował sobie sądy, a prawo służyło jedynie uprawomocnianiu jego decyzji. Stalin uczynił Rosję sowiecką miejscem, w którym życie było nie do zniesienia...
W takiej rzeczywistości Bułhakow pisał "Mistrza i Małgorzatę". W swej literackiej wyobraźni sprowadza do Moskwy szatana. Woland i jego świta w strasznym świecie stalinowskiego terroru nie muszą czynić zła. Ono istnieje w wymiarze nie mającym sobie równych w historii człowieka. Podłość, chciwość, donosicielstwo, służalczość czy tchórzostwo mieszkańców ówczesnej Moskwy jest wszechobecne. Diabeł już nie jest ludziom potrzebny. Bóg także... Mistrz w świecie tryumfującego, totalnego zła, w swojej powieści przywołuje bezwarunkowe i totalne dobro - postać Chrystusa, co w czasach stalinowskiego terroru jest aktem niezwykłej odwagi i artystycznej wolności. Bolszewicy mu tego nie wybaczą. Małgorzata, dla której emanacją wolności jest miłość, staje się wiedźmą, aby uratować ukochanego. "Piąty wymiar" - fantastyczny świat, który poznamy podążając za Małgorzatą, staje się w końcu azylem dla naszych bohaterów, ich ucieczką od strasznej, stalinowskiej rzeczywistości.
Na krótko przed śmiercią Bułhakow wyszeptał: "żeby wiedzieli... żeby wiedzieli". Jako reżyser mam zaszczyt podążać za literackim geniuszem Michaiła Bułhakowa. Spektakl "Mistrz i Małgorzata" powstał właśnie po to: "żeby wiedzieli...". Janusz Józefowicz
Twórcy:
Libretto - Galina Polidi, Yury Ryashentsev
Przekład i opracowanie libretta, inscenizacja, reżyseria, choreografia - Janusz Józefowicz
Teksty piosenek - Andrzej Poniedzielski
Muzyka - Janusz Stokłosa
Scenografia - Andrzej Woron i Marek Chowaniec
Wykonanie scenografii - Bartek Kłosek
Efekty iluzjonistyczne i pirotechniczne - Wojciech Rotowski
Kostiumy - Anna Zeman
Oświetlenie - Sławomir Zwierzyński
Obsada:
Małgorzata - Natasza Urbańska/Katarzyna Granecka
Mistrz - Rafał Drozd/ Mateusz Jakubiec
Woland - Mirosław Konarowski/Andrzej Niemirski
Korowiow - Mariusz Czajka
Behemot - Arkadiusz Pyć
Azazello - Paweł Orłowski
Hella - Katarzyna Granecka/Karolina Piwosz
Iwan Bezdomny - Mateusz Jakubiec/Wojciech Wereśniak
Piłat - Piotr Halicki/Patryk Rymanowski
Ha-Nocri - Mariusz Dyba/Jerzy Grzechnik
Kajfasz - Wojciech Gierlach
Berlioz/Popławski - Cezary Scharmach
Annuszka - Katarzyna Zając
Czastuszki - Joanna Pałucka, Anna Ścigalska, Grzegorz Kucias, Stefan Każuro
Łatuński/Zagriwow - Robert Kowalski
Konferansjer/Bufetowy /Lichodajew - Paweł Pabisiak/Maciej Gąsiorek
Natasza - Wiktoria Kostrzewa
Nikanor/Baron Maigel - Jerzy Łazewski
Bufetowa/Pielęgniarka - Beata Urbańska
Dzieci - Pola Niemirska, Amelia Szymczyk, Gustaw Michoń, Filip Rutkowski
Wokaliści:
Gabriela Coutinho, Wiktoria Kostrzewa, Mariola Napieralska, Patrycja Sadowska, Weronika Stańkowska,
Jakub Kamiński, Bartek Ledwan, Maksymilian Więckowski
Tancerze:
Inga Gołębiowska, Aleksandra Kosińska, Patrycja Nowak, Agata Nowakowska, Karolina Stępień,
Błażej Ciszek, Patryk Darłak, Krystian Jabłoński, Jakub Sosnowski
Pies Piłata - Oregano
Obsługa techniczna:
Nagłośnienie - Jakub Nowakowski
Projekcje - Mateusz Będziński
Efekty kaskaderskie - Paweł Grzybczyk, Krzysztof Frydrych, Jakub Niewęgłowski
Szef sceny - Artur Czajkowski
Technicy - Adam Łączyński (rekwizytor), Michał Majer, Marek Musiał, Sebastian Czernik
Asystentka reżysera - Kamila Polit
Czas trwania: około 200 minut łącznie z przerwą.
Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 16 roku życia.
"Mistrz i Małgorzata" to jedno z najważniejszych dzieł literackich XX wieku. Satyryczny obraz Moskwy lat trzydziestych minionego stulecia, Jerozolima w czasach Piłata i Chrystusa, Bal Pełni Księżyca, wyprawiany przez Szatana dla największych złoczyńców tego świata... i piąty wymiar, który ostatecznie kompromituje materialistyczną koncepcję świata. Powieść Bułhakowa jest dla mnie niezwykle inspirująca, to doskonały materiał literacki na stworzenie widowiska pełnego magii i humoru, dający okazję do inscenizacyjnego rozmachu i zadumy nad losami świata. Wreszcie "Mistrz i Małgorzata" opowiada o rzeczach dla mnie najistotniejszych- o miłości i artystycznej wolności.
Michaił Bułhakow żył i tworzył w czasach największego w historii eksperymentu z dziedziny inżynierii społecznej. Bolszewicy, aby stworzyć "nowy ład" podporządkowali sobie wszystko i wszystkich. Lenin już w 1918 roku nakazał zamknięcie wszystkich niezależnych gazet, w 1922 wprowadził cenzurę kontrolującą każdą dziedzinę artystycznej twórczości, doprowadzając do degradacji statusu artystów i pisarzy. Podporządkował sobie sądy, a prawo służyło jedynie uprawomocnianiu jego decyzji. Stalin uczynił Rosję sowiecką miejscem, w którym życie było nie do zniesienia...
W takiej rzeczywistości Bułhakow pisał "Mistrza i Małgorzatę". W swej literackiej wyobraźni sprowadza do Moskwy szatana. Woland i jego świta w strasznym świecie stalinowskiego terroru nie muszą czynić zła. Ono istnieje w wymiarze nie mającym sobie równych w historii człowieka. Podłość, chciwość, donosicielstwo, służalczość czy tchórzostwo mieszkańców ówczesnej Moskwy jest wszechobecne. Diabeł już nie jest ludziom potrzebny. Bóg także... Mistrz w świecie tryumfującego, totalnego zła, w swojej powieści przywołuje bezwarunkowe i totalne dobro - postać Chrystusa, co w czasach stalinowskiego terroru jest aktem niezwykłej odwagi i artystycznej wolności. Bolszewicy mu tego nie wybaczą. Małgorzata, dla której emanacją wolności jest miłość, staje się wiedźmą, aby uratować ukochanego. "Piąty wymiar" - fantastyczny świat, który poznamy podążając za Małgorzatą, staje się w końcu azylem dla naszych bohaterów, ich ucieczką od strasznej, stalinowskiej rzeczywistości.
Na krótko przed śmiercią Bułhakow wyszeptał: "żeby wiedzieli... żeby wiedzieli". Jako reżyser mam zaszczyt podążać za literackim geniuszem Michaiła Bułhakowa. Spektakl "Mistrz i Małgorzata" powstał właśnie po to: "żeby wiedzieli...". Janusz Józefowicz
Twórcy:
Libretto - Galina Polidi, Yury Ryashentsev
Przekład i opracowanie libretta, inscenizacja, reżyseria, choreografia - Janusz Józefowicz
Teksty piosenek - Andrzej Poniedzielski
Muzyka - Janusz Stokłosa
Scenografia - Andrzej Woron i Marek Chowaniec
Wykonanie scenografii - Bartek Kłosek
Efekty iluzjonistyczne i pirotechniczne - Wojciech Rotowski
Kostiumy - Anna Zeman
Oświetlenie - Sławomir Zwierzyński
Obsada:
Małgorzata - Natasza Urbańska/Katarzyna Granecka
Mistrz - Rafał Drozd/ Mateusz Jakubiec
Woland - Mirosław Konarowski/Andrzej Niemirski
Korowiow - Mariusz Czajka
Behemot - Arkadiusz Pyć
Azazello - Paweł Orłowski
Hella - Katarzyna Granecka/Karolina Piwosz
Iwan Bezdomny - Mateusz Jakubiec/Wojciech Wereśniak
Piłat - Piotr Halicki/Patryk Rymanowski
Ha-Nocri - Mariusz Dyba/Jerzy Grzechnik
Kajfasz - Wojciech Gierlach
Berlioz/Popławski - Cezary Scharmach
Annuszka - Katarzyna Zając
Czastuszki - Joanna Pałucka, Anna Ścigalska, Grzegorz Kucias, Stefan Każuro
Łatuński/Zagriwow - Robert Kowalski
Konferansjer/Bufetowy /Lichodajew - Paweł Pabisiak/Maciej Gąsiorek
Natasza - Wiktoria Kostrzewa
Nikanor/Baron Maigel - Jerzy Łazewski
Bufetowa/Pielęgniarka - Beata Urbańska
Dzieci - Pola Niemirska, Amelia Szymczyk, Gustaw Michoń, Filip Rutkowski
Wokaliści:
Gabriela Coutinho, Wiktoria Kostrzewa, Mariola Napieralska, Patrycja Sadowska, Weronika Stańkowska,
Jakub Kamiński, Bartek Ledwan, Maksymilian Więckowski
Tancerze:
Inga Gołębiowska, Aleksandra Kosińska, Patrycja Nowak, Agata Nowakowska, Karolina Stępień,
Błażej Ciszek, Patryk Darłak, Krystian Jabłoński, Jakub Sosnowski
Pies Piłata - Oregano
Obsługa techniczna:
Nagłośnienie - Jakub Nowakowski
Projekcje - Mateusz Będziński
Efekty kaskaderskie - Paweł Grzybczyk, Krzysztof Frydrych, Jakub Niewęgłowski
Szef sceny - Artur Czajkowski
Technicy - Adam Łączyński (rekwizytor), Michał Majer, Marek Musiał, Sebastian Czernik
Asystentka reżysera - Kamila Polit
Czas trwania: około 200 minut łącznie z przerwą.
Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 16 roku życia.