Premiera książki Jan Ziarnko czy Jean le Grain? Twórczość lwowskiego artysty w XVII‑wiecznym Paryżu Małgorzaty Biłozór-Salwy, Instytut POLONIKA
- dr Małgorzata Biłozór-Salwa, autorka książki, kuratorka rysunków artystycznych XVI-XVIII w. w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie
- dr hab. Jolanta Talbierska, kierownik Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie
- oraz dr Olga Kucharczyk, koordynator projektu wydawniczego w Instytucie Polonika, Program Strategiczny Badania
- Pałac Staszica, Nowy Świat 72, sala im. Erazma Majewskiego, 24.03.22, godz. 17.00
Monograficzne zestawienie dorobku artystycznego Jana Ziarnki to efekt wieloletnich kwerend prowadzonych przez Małgorzatę Biłozór-Salwę w zbiorach polskich i zagranicznych. Publikacja oprócz opracowania twórczości artysty zawiera katalog rycin, w którym znajduje się ponad 50 pozycji, w tym bogaty zespół nierozpoznanych wcześniej grafik pochodzących ze zbiorów Biblioteki Jagiellońskiej, Biblioteki Narodowej Francji czy rzymskiej Biblioteca Lincei.
Książka Małgorzaty Biłozór-Salwy nie jest pierwszą monografią artysty, niemniej autorka poszerza zakres badań i – w porównaniu do poprzedników – umieszcza całość w kontekście epoki i realiów trzech różnych miast – Lwowa, Krakowa i Paryża ‒ jak również przedstawia złożone relacje i zależności między władzą a artystami-rytownikami, jako swoistymi narzędziami służącymi do rozbudowania działań propagandowych.Punktem wyjścia dla moich badań było dokładne przyjrzenie się oryginalnym pracom, poznanie każdej ryciny jako realnego, fizycznego obiektu – mówi Małgorzata Biłozór-Salwa, autorka książki.- Zebranie, poznanie i opisanie rycin stanowiło podstawę dla dalszych badań, które ze względu na dużą różnorodność tematyczną prac artysty, wymagały zgłębienia licznych zagadnień. W moim odczuciu poznanie twórczości Ziarnki nie jest możliwe bez bliższego przyjrzenia się historii Francji, knowaniom politycznym i sporom religijnym, lecz także ówczesnych prądów intelektualnych obejmujących myślenie emblematyczne, czy fascynację alchemią. Twórczość tytułowego bohatera – Jana Ziarnki, znanego również jako Jean le Grain – jest z jednej strony podstawowym przedmiotem moich badań, z drugiej zaś stanowi punkt wyjścia do ogólniejszych rozważań nad grafiką europejską. Pewnym novum było umieszczenie działalności Ziarnki i jego prac w kontekście szeroko rozumianej kultury druku obejmującej nie tylko produkcję książkową, lecz także graficzną oraz wszelkie formy druków ulotnych – dodaje autorka.
Małgorzata Biłozór-Salwa, prezentując XVII-wieczne zagraniczne prace Ziarnki, polskiego artysty-rzemieślnika, opisuje de facto interesujące nas polonika, czyli materialną spuściznę kulturową – przyznaje dr Olga Kucharczyk, koordynator projektu wydawniczego w Instytucie Polonika.
Dzięki autorce dodatkowo poznajemy ciekawe realia środowiska artystycznego ówczesnego Lwowa, głównie bractwa cechowego malarzy katolickich. Należy również wyraźnie podkreślić znaczenie samego artysty dla naszej sztuki rodzimej – dodaje. – Utalentowany rytownik Jan Ziarnko, „plastyk chwili” i historiograf, już w I połowie XIX w. otrzymał tytuł czołowego przedstawiciela polskiej szkoły graficznej. Monografia polskiego grafika o europejskim formacie z pewnością stanie się wyjątkowym wydarzeniem w środowisku badawczym – zarówno w kraju, jak i za granicą, przypadnie do gustu miłośnikom sztuki, intelektualistom oraz Polonii paryskiej.
Jan Ziarnko
Polski artysta-rytownik urodził się i kształcił we Lwowie. Przez pewien czas przebywał w Krakowie. Później miał udać się do Włoch, aż ostatecznie osiadł we Francji – w Paryżu. Związany był z tamtejszym rynkiem wydawniczym pierwszej ćwierci XVII w., w szczególności z otoczeniem dworu królewskiego. Tworzył głównie ryciny umieszczane na afiszach, alegorie polityczne, ilustracje do druków, portrety czy kalendarze i almanachy. Interesował się alchemią, teorią geometrii i anamorfozy. Był autorem traktatu Perspectivae stereo graphicae (Paryż 1619) poświęconego tworzeniu anamorfoz stożkowych.
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA jest wyspecjalizowaną państwową instytucją kultury powołaną w 2017 r. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego. Instytut prowadzi projekty o charakterze konserwatorskim, naukowo-badawczym, edukacyjnym i popularyzatorskim. Dzięki nim zachowywane są materialne świadectwa naszych dziejów i przywracana jest pamięć o ważnych dla współczesnych Polaków osobach oraz istotnych faktach historycznych.