Zdrowie artykuł sponsorowany
22 maj 2019

Dieta na przednówku

Kiedy kończy się zima, ale do pełni wiosennego ciepła jeszcze daleko, zaczyna brakować pomysłów na to, co podawać naszym dzieciom. Warzywa korzeniowe są coraz gorszej jakości, bo od jesieni leżą w magazynach, a owoce i pozostałe warzywa przywożone z cieplejszych krajów nie mają smaku. Co zatem podawać maluchom, aby urozmaicić posiłki i uzupełnić potrzebne składniki odżywcze?

fot.nadesłane
1. Podstawa diety naszych pradziadków

Jeszcze na początku XX wieku, większość ludzi żyjących w Polsce cierpiała głód z powodu przednówka. Był to ciężki czas szczególnie dla chłopów, ponieważ zapasy żywności kończyły się, ale przyroda nie wydała jeszcze nowych plonów. Co w takim razie jadali? Przede wszystkim kasze. Są one dobrym źródłem  węglowodanów złożonych, witamin z grupy B, błonnika i składników mineralnych (magnezu, żelaza, cynku). Korzystając z tradycji naszych przodków, wprowadźmy naszym dzieciom kasze do diety. Można je zapiekać, dodać do ciasta, użyć jako farsz do papryki czy cukinii i zagęścić domowe smoothie. Na smaczną kaszę znajdziemy 1000 pomysłów, które na pewno spodobają się także dzieciom.

2. Strączki nasycą także najmłodszych

Obecnie coraz więcej osób kojarzy strączki z innym potrawami niż grochowa czy fasolka po bretońsku. Większość z nas dobrze zna smak hummusu, falafelu czy zupy z soczewicy. Takie dania można podawać również małym dzieciom. Strączki są dobrym źródłem białka, błonnika oraz wapnia, potasu, żelaza, cynku i miedzi. Potrawy ze strączkami są sycące i rozgrzewające. Można je wprowadzić do diety niemowlęcia już w 7 miesiącu, podając na początek delikatne tofu czy ugotowaną soczewicę, z czasem rozszerzając o groszek, fasolę czy ciecierzycę.

3. Kiełki źródłem witamin

Dobrą alternatywą dla małej dostępności wartościowych warzyw jest wyhodowanie kiełków z nasion dostępnych w sklepach ze zdrową żywnością czy własnego koperku lub szczypiorku, w czym mogą nam towarzyszyć dzieci. Będzie to doskonała lekcja dla maluchów w jaki sposób rozwija się przyroda i skąd się bierze jedzenie, które spożywają. Takie domowe nowalijki są zdrowe i pełne składników mineralnych i witamin, bardzo potrzebnych organizmowi po zimie. Warto pomyśleć o zasianiu rzeżuchy, słonecznika, rzodkiewki czy brokuła. Kiełki można dodawać do kanapek, sałatek i koktajli. Wzbogacą dietę o antyoksydanty, witaminy A, C, E i z grupy B, potas, magnez, cynk i jod.

4. Mrożone nie znaczy gorsze

Na przednówku warto skorzystać z mrożonych wersji warzyw i owoców. Dzięki mrożeniu w czasie, gdy zawierały najwięcej składników odżywczych (zaraz po zbiorach), warzywa zawierają więcej witamin niż ich niemrożone odpowiedniki pod koniec zimy. Dzięki mrożonym owocom możemy pozwolić sobie na smak truskawek czy malin nawet kilka miesięcy po szczycie sezonu. Przygotowujmy z nich obiady, zupy czy desery dla naszych pociech. Dzięki temu, unikniemy niechęci z ich strony kiedy nadejdzie pora na świeże wersje.

5. Uważaj na nowalijki

Pierwsze nowalijki pojawiają się już pod koniec marca. Jednak rosną one zwykle w szklarniach, dzięki intensywnemu nawożeniu sztucznymi preparatami. Często są także sprowadzane z innych krajów, a więc dodatkowo zabezpieczane przed zepsuciem w transporcie. Takie rarytasy mogą powodować zatrucia pokarmowe, reakcje alergiczne czy problemy z wątrobą. Zaczekajmy z nowalijkami przynajmniej do połowy kwietnia, wtedy to można kupić świeże warzywa z gleby, które naturalnie rosły, nie wymagając „ulepszaczy”. Nie rozpoczynajmy też od nich rozszerzania diety niemowlakom oraz nie podawajmy ich małym dzieciom do 3 roku życia. Uważajmy także na dzieci, które są alergikami. W sezonie wiosennym występują reakcje krzyżowe między pyłkami drzew i traw oraz warzywami i owocami, np. dzieci uczulone na bylicę, mogą reagować również na koperek czy marchewkę. Warto zapoznać się z kalendarzami pyleń i tabelami reakcji krzyżowych. Pomogą one zapobiec wielu niepożądanym sytuacjom.

               A wy jakie dbacie o ogólną kondycje organizmu? Czy uważacie, że Wasza dieta jest dobrze zbilansowana? Jak radzicie sobie o tej porze z dietą? Czy wspomagacie się suplementami?

Już za tydzień zapraszam na kolejny artykuł, którego głównym tematem będzie: Czy istnieje mądra suplmenetacja?

Aneta Strelau - od 15 lat dietetyczka kliniczna. Członkini Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Dietetyków DIETS/ EFAD, Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i Na Diecie Bezglutenowej, Polskiego Towarzystwa Dietetyki, Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, wiceprezeska Fundacji promującej sport wśród dzieci i młodzieży „Warszawska Asocjacja Rugby. Zajmuje się również poradnictwem dla dzieci objętymi opieką specjalistycznych poradni zaburzeń neurorozwojowych na terenie Warszawy: www.strelau.pl

REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Warszawie

kiedy
2019-09-17 19:00
miejsce
Centralna Spółdzielnia Komediowa,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-09-17 19:00
miejsce
Teatr Capitol, Warszawa, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2019-09-18 09:30
miejsce
Centrum Konferencyjne Zielna,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-09-18 19:00
miejsce
Teatr Capitol, Warszawa, ul....
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

email:
hasło:
 
bezpieczne logowanie SSL
zapomniałem hasła | zarejestruj się