25 październik 2019

Dlaczego chcemy zostać Dawcą szpiku? Motywacje i bariery Polaków w świetle ogólnopolskiego badania Fundacji DKMS

W bazie Dawców szpiku Fundacji DKMS zarejestrowanych jest ponad 1,6 mln potencjalnych Dawców, spośród których już 7246 osób oddało szpik lub krwiotwórcze komórki macierzyste, dając drugiej osobie szansę na życie. Te wszystkie osoby nie zostałyby Dawcami potencjalnymi - i faktycznymi - gdyby nie ich motywacja! 26 października obchodzimy Światowy Dzień Donacji i Transplantacji, dlatego warto sprawdzić, co nas – Polaków – skłania do tego, aby zostać Dawcą szpiku.
REKLAMA
Polacy chcą pomagać - i pomagają !

Co skłoniłoby 39 proc. uczestników badania, przeprowadzonego przez dom badawczy Biostat, do rejestracji w bazie Dawców szpiku? Okazuje się, że byłaby to chęć udzielenia bezinteresownej pomocy! Nieco mniej, bo 37 proc. respondentów do rejestracji skłoniłaby świadomość, że jest to często jedyny sposób na uratowanie życia Pacjenta, a dla 34 proc. silną motywacją do podjęcia takiej decyzji stałaby się osoba chora w rodzinie. Dla 20 proc. uczestników pewność, że proces pobrania szpiku jest bezpieczny, byłaby wystarczającym powodem do tego, aby zostać potencjalnym Dawcą szpiku. Nie bez znaczenia byłby także apel o rejestrację osoby chorej – dla 13 proc. oraz rekomendacja kogoś z rodziny – 11 proc. Tylko 1 proc. respondentów stwierdziło, że nic nie skłoniłoby ich do zarejestrowania się w bazie Dawców szpiku.


Dlaczego nie jesteśmy Dawcami?

Prawie 29 proc. ankietowanych wskazało, że główną przyczyną, przez którą nie są zarejestrowani jako potencjalni Dawcy szpiku, jest stan zdrowia, uniemożliwiający rejestrację. Częstym powodem niezarejestrowania się w bazie Dawców szpiku jest także obawa przed pobraniem szpiku i komórek macierzystych (prawie 21 proc.). Wpływ na to mają niestety wciąż funkcjonujące – choć już w mniejszym stopniu - mity, związane z ideą dawstwa, pośród których nadal najpopularniejszym jest ten dotyczący pobrania szpiku - z kręgosłupa! Tu warto podkreślić, że materiału do przeszczepienia od Dawcy nie pobiera się z kręgosłupa, a z talerza kości biodrowej – rzadziej stosowana metoda (jedynie 20 proc. przypadków) oraz z krwi obwodowej (częściej stosowana metoda – 80 proc. przypadków). Respondenci jako jedną z przyczyn wskazywali także brak wiedzy o tym, w jaki sposób zarejestrować się do bazy (8 proc.) oraz przekonanie, że rejestracja zajmuje zbyt dużo czasu (8 proc.). A przecież do bazy Dawców szpiku można dołączyć „online”, zamawiając ze strony www.dkms.pl bezpłatny pakiet rejestracyjny do pobrania samodzielnego wymazu z wewnętrznej strony policzka. To kilka prostych – i szybkich – kroków, które trwają około 10 minut, a mogą uratować komuś życie.


Dawcy zarejestrowani o powodach rejestracji

Prawie 26 proc. osób, które wzięły udział w badaniu, stanowili zarejestrowani w bazie Dawcy szpiku. 70 proc. z nich wskazało, że tym, co skłoniło ich do zapisania się w bazie, była chęć i potrzeba pomocy. Na decyzję 7 proc. wpływ miała rodzina i znajomi, a dla blisko kolejnych 7 proc. apel osoby chorej stał się powodem rejestracji. Wśród odpowiedzi ankietowani wskazali także kampanię w telewizji - 3 proc. oraz informacje w szkole i na uczelni (3 proc.) jako te czynniki, które wpłynęły na podjęcie decyzji o rejestracji.


A co zdaniem zarejestrowanych Dawców szpiku skłoniłoby osoby jeszcze niezarejestrowane do zapisania się do bazy Dawców szpiku i komórek macierzystych? 

6 na 10 badanych uznało, że powodem, który skłoniłby osoby niezarejestrowane do dołączenia do bazy Dawców byłaby świadomość, że można komuś uratować życie. Dużą popularnością cieszyła się również odpowiedź, że takim bodźcem mogłaby być świadomość, że to nic nie kosztuje – i nic się nie traci (34 proc.). Odpowiadając na to pytanie, Dawcy zarejestrowani zwrócili także uwagę na fakt, że choroba nie wybiera i każdy z nas może kiedyś potrzebować pomocy – to właśnie według 33 proc. przekonałoby do zarejestrowania się w bazie osoby, które jeszcze się wahają. 34 proc. respondentów stwierdziło, że jeśli osoby niezarejestrowane wiedziałyby, iż oddanie szpiku i komórek macierzystych nie wymaga wysiłku i jest łatwe, to dołączyliby do rejestru Dawców szpiku.

Najważniejszy wniosek z badania jest optymistyczny – Polacy mają silną wewnętrzną motywację do pomagania innym. Czasem do podjęcia tej odpowiedzialnej – i ratującej życia – decyzji potrzebny jest zewnętrzny bodziec, jak apel chorej osoby, zachęta bliskiej osoby lub znajomego, czy informacja w mediach - ale i tak najwięcej zależy od nas samych. Bardzo nas to cieszy, bo decyzja o dołączeniu do bazy potencjalnych Dawców powinna być podjęta świadomie, ponieważ od niej może zależeć kiedyś życie osoby chorej na nowotwór krwi.- komentuje wyniki Magdalena Przysłupska, rzecznik prasowy Fundacji DKMS.
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Warszawie

kiedy
2019-12-09 12:00
miejsce
Teatr Imka, Warszawa, M....
wstęp biletowany
kiedy
2019-12-09 17:30
miejsce
Teatr Muzyczny ROMA, Warszawa, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2019-12-09 18:30
miejsce
club Boho22, Warszawa, ul. Żurawia 22
wstęp biletowany
kiedy
2019-12-09 19:00
miejsce
Teatr Imka, Warszawa, M....
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.