Wydarzenia

Mróz, śnieg, narty i grzaniec, czyli o odpowiedzialnym spożywaniu alkoholu

dodano 2018-01-24 14:13:44
rozpoczęcie:
2018-01-01
zakończenie:
2018-03-31
miejsce:
Cała Polska
bilety:
wstęp wolny
Zabawy na śniegu mogą dać wiele radości nie tylko dzieciom, ale również dorosłym, a uprawianie sportów zimowych przynieść wiele korzyści dla zdrowia. Zimowa aura i górski klimat mogą sprawić, że w trakcie przerwy w szusowaniu na stoku, by się rozgrzać, przychodzi ochota na wypicie gorącego napoju. Unoszący się znad kociołka zapach korzennych przypraw może kusić, by sięgnąć po grzane piwo czy wino. Czy jednak łączenie alkoholu i aktywności fizycznych to dobry pomysł? O czym należy pamiętać planując wieczorną biesiadę w góralskiej karczmie?
Odważniej na stoku nie znaczy bezpieczniej
Może się wydawać, że wypicie góralskiej herbatki czy grzańca nie zaszkodzi podczas wysiłku fizycznego. Warto jednak mieć na uwadze, że są to napoje, które zawierają alkohol. Nie jest prawdą, że wyparowuje on w trakcie podgrzewania. Należy pamiętać o tym, w jaki sposób wpływa na organizm i że spożywanie go na stoku może prowadzić do ryzykownych sytuacji. Nawet niewielka ilość alkoholu może spowodować osłabienie koncentracji, spowolnić ruchy czy wydłużyć czas podejmowania decyzji. To może być szczególnie niebezpieczne w trakcie zjazdu nie tylko dla nas, ale również innych narciarzy, szczególnie dzieci. Każdy organizm jest inny i może inaczej zareagować na tę samą dawkę alkoholu – w zależności od wagi, płci, wieku, ogólnego stanu zdrowia: ta sama ilość może dać zupełnie inne efekty u różnych osób. Alkohol „dodaje” odwagi, w takim stanie łatwiej o brawurowe zachowanie mogące spowodować wypadek, wymagająca trasa może nagle wydać się prostsza do pokonania.
Grzaniec – czy rzeczywiście rozgrzewa?
Mroźna pogoda może zachęcać do rozgrzania się grzanym piwem lub winem albo góralską herbatką z prądem. Należy jednak mieć na uwadze, że alkohol zawarty w tych napojach powoduje rozszerzanie naczyń krwionośnych, dlatego bezpośrednio po spożyciu przez chwilę organizm odczuwa ciepło. Uczucie rozgrzania mija jednak bardzo szybko i następuje utrata ciepła, a temperatura ciała obniża się. Biesiadowanie lepiej zaplanować na koniec dnia, po aktywnościach na stoku. Jednak również wtedy należy pamiętać o odpowiedzialnym spożywaniu alkoholu.
- Alkohol – niezależnie czy spożywany w grzanym piwie, winie, czy jako dodatek do gorącej herbaty – to zawsze ten sam alkohol. Należy pamiętać o jego odpowiedzialnej konsumpcji, także w czasie ferii, gdy mamy poczucie większej swobody i nie jesteśmy obarczeni codziennymi obowiązkami. – mówi Ryszard Woronowicz, rzecznik prasowy Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, inicjatora kampanii „Alkohol. Zawsze Odpowiedzialnie”, promującej odpowiedzialne spożywanie alkoholu wśród dorosłych Polaków. Jej celem jest uświadomienie odbiorcom, że alkohol etylowy, niezależnie od tego w jakim napoju i w jakiej temperaturze się znajduje, zawsze działa na organizm tak samo i należy spożywać go rozważnie.
Biesiaduj z głową
O dojrzałej i mądrej konsumpcji alkoholu świadczy przede wszystkim umiar w jego spożywaniu. Regularne picie wody między poszczególnymi porcjami alkoholu pozwoli kontrolować ilość wypijanego alkoholu oraz nawodni organizm. Dobrze także zadbać o zbilansowany posiłek, najlepiej bogaty w białko i tłuszcze, które spowolnią wchłanianie alkoholu, gdyż picie na pusty żołądek sprawia, że „uderza do głowy” znacznie szybciej. Kolejność spożywania napojów alkoholowych nie ma takiego znaczenia dla organizmu, jak ilość zawartego w nich czystego alkoholu. Pamiętajmy, że 10 g czystego alkoholu znajduje się w 250 ml 5% piwa, 30 ml 40% wódki lub whisky oraz 100 ml 12% wina. Jeśli bawimy się w góralskiej karczmie, poza miejscem zakwaterowania, warto wcześniej pomyśleć o zapewnieniu bezpiecznego powrotu lub wyznaczeniu niepijącego kierowcy. Jest to równie ważne, co dobra zabawa.
Klin czy „mała czarna”?
Należy pamiętać także o tym, że jeśli wieczorna feta się przedłużyła, następnego dnia rano alkohol może cały czas oddziaływać na organizm. Dlatego, by nie narażać siebie i innych na niebezpieczeństwo na stoku, należy odczekać odpowiedni czas, zanim ulegnie się urokom białego szaleństwa. Mitem jest twierdzenie, że górski klimat powoduje, że nie odczuwa się skutków długiego imprezowania. Warto wiedzieć, że wbrew obiegowym opiniom, wypicie kawy nie przyśpiesza procesu trzeźwienia. Zawarta w kawie kofeina pobudza i może dawać poczucie rześkości, jednak po wypiciu „małej czarnej” stężenie alkoholu we krwi i w wydychanym powietrzu nie ulega zmianie. Wypicie alkoholu następnego dnia, czyli tak zwanego „klina”, również nie pomaga w powrocie do formy, wydłuża jedynie stan trzeźwienia, bo dodatkowo odwadnia organizm, a niemiłe objawy kaca tylko przesunie w czasie. Pamiętajmy – im dłużej świętujemy spożywając alkohol, tym więcej czasu potrzebujemy by wypocząć.
Więcej informacji na temat odpowiedzialnego spożywania alkoholu, a także kalkulator spożytego alkoholu można znaleźć na stronie www.alkoholzawszeodpowiedzialnie.pl oraz na FB.




W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies
email:
hasło:
 
bezpieczne logowanie SSL
zapomniałem hasła | zarejestruj się